DGS vil fjerne karakterer for at stække karakterræset
Der skal være færre karakterer i gymnasiet. De ødelægger undervisningen, mener elevernes forening.


Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) vil fjerne nogen af karaktererne i gymnasiet for at komme karakterræset til livs.

- Vi mener, det her karakterfokus er blevet så grelt, at vi skal fjerne nogen af de karakterer, der bliver givet. Egentlig vil vi helst have, at karakterer bliver fjernet helt, siger forkvinden for DGS, Veronika Schultz, til Ritzau.

Ifølge en undersøgelse fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning fylder karakterer så meget for gymnasieelever, at knap hver tredje elev i undersøgelsen holder sig tilbage fra at deltage i undervisningen af frygt for at sige noget forkert. Det skriver Politiken tirsdag.

Ifølge Veronika Schultz er karaktererne usunde for elevernes læring.

- Undersøgelsen viser, at der er enormt stort fokus på karakterer, og eleverne oplever, karakterer påvirker dem negativt i deres læring. De stresser eleverne, siger Veronika Schultz.

Derfor anbefaler DGS, at der kommer mere fokus på mundtlig og skriftlig feedback uden karakterer.

- Vi ser gerne, at man bruger tid på at lave samtaler mellem elever og lærere, hvor man fokuserer på, at eleverne bliver dygtigere, og i sidste ende laver læreren så en udtalelse til eleverne. Så bliver feedbacken fremadrettet i stedet for bagudskuende, siger hun.

Spørgsmål: Hvordan skal uddannelser og arbejdsgivere så vide, hvem der har markeret sig positivt i gymnasiet?

- Det er klart, at det ikke kan lade sig gøre at fjerne alle karakterer med det optagelsessystem, vi har på de videregående uddannelser i dag. Men det er det, vi arbejder for, siger Veronika Schultz.

- Det handler om, at vi kan mærke blandt eleverne, at karaktererne sætter hæmninger for, hvordan man indgår i undervisningen, og hvad man tør sige i timerne. Det kommer af, at der er uddannelser med snit over 12, og det presser os, siger Veronika Schultz.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.