Først udtrykte lokalpolitikerne i trekantområdet skepsis over for regeringens ønske om at lave en ny bro over Vejle Fjord for at opfylde målsætningen om hurtigere togdrift i Danmark og timedrift mellem Odense og Aarhus.
Og nu er det så Dansk Folkeparti og Enhedslisten, der ønsker andre løsningsmodeller på bordet.
Det oplyser transportordførerne i de to partier efter fredagens første møde om, hvordan togfondens 28,5 milliarder kroner skal bruges.
- Vi er skeptiske i forhold til at bruge de 4,3 milliarder kroner på denne her løsning, så det har vi stillet spørgsmål til og krævet andre alternativer bragt i spil, og det må vi så se på, siger Dansk Folkepartis Kim Christiansen.
- Det er mange penge at bruge i forhold til en tidsbesparelse på otte minutter, og så kobler man samtidig et stort område af, altså hele Vejleområdet, og det er et forhold, vi tager med ind til forhandlingerne, siger han.
Enhedslistens Henning Hyllested udtrykker samme skepsis. Han foreslår, at man kigger på nogle af de togstrækninger, der alligevel skal opgraderes for at se, om man kan optimere dem yderligere og derved undgå en ny dyr bro.
- Vi mener, at man må kigge på hele strækningen mellem København og Aarhus for at se, om der ikke er strækninger, der kan give den nødvendige genvist.
- Man arbejder på en ny bane mellem København og Ringsted og også en ny bane over Vestfyn. Kan de opdateres, så man kan køre 250 kilometer i timen, kan man måske spare nogle milliarder den vej, siger Henning Hyllested.
Togfondens 28,5 milliarder kroner er blevet fundet af regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti ved en ændret beskatning af de selskaber, som henter olie op fra den danske del af Nordsøen.
Pengene skal bruges over de kommende år til at elektrificere togdriften i Danmark og skabe bedre og hurtigere togdrift.
/ritzau/