DF giver grønt lys til at spare milliarder på uddannelse
Ifølge DF kan uddannelsesområdet godt tåle besparelser i milliardklassen, som regeringen foreslår.
Regeringen vil spare to procent om året på uddannelsesområdet. DF kalder besparelserne naturlige, for man effektiviserer også i resten af det offentlige, siger Jens Henrik Thulesen Dahl, uddannelses- og forskningsordfører i Dansk Folkeparti.
Regeringen vil spare to procent om året på uddannelsesområdet. DF kalder besparelserne naturlige, for man effektiviserer også i resten af det offentlige, siger Jens Henrik Thulesen Dahl, uddannelses- og forskningsordfører i Dansk Folkeparti. Foto: Jens Nørgaard Larsen /Arkiv/Scanpix


Der er effektiviseringer alle mulige steder i samfundet, så det er naturligt, at turen nu er kommet til uddannelsessektoren.

Sådan lyder det fra Jens Henrik Thulesen Dahl, uddannelses- og forskningsordfører for Dansk Folkeparti, bakker op om regeringens plan om at spare 8,7 milliarder på uddannelsessektoren over de næste fire år.

- Som udgangspunkt er det aldrig rart for et område at skulle spare, men omvendt er det den samme øvelse, som alle mulige andre områder har været udsat for i årevis, siger han.

Han understreger, "at der nok er områder, hvor man kan gennemføre de her besparelser, uden at det får helt katastrofale følger".

Ifølge ordføreren skal man kigge på blandt andet implementeringen af den nye reform på området - den såkaldte fremdriftsreform - og om uddannelsesinstitutionerne kan effektivisere tilrettelæggelsen af uddannelserne.

Hans melding kommer efter, at regeringen lørdag varsler besparelser på uddannelsesområdet i Politiken.

Efter at området i årevis har været friholdt sparekravet på to procent i det offentlige - kendt som grønthøstermetoden - skal det ifølge Venstre nu være slut.

Selvom man i uddannelsesverdenen er enige om, at besparelserne vil ramme hårdt, mener Jens Henrik Thulesen Dahl ikke, at de nødvendigvis vil forringe uddannelsernes kvalitet.

- Der sker altid noget, når man sparer noget væk. Men jeg tror ikke, det er mere, end at man kan opretholde kvaliteten.

- Men selvfølgelig skal man sørge for, at tingene bliver optimeret, for ellers vil der selvfølgelig komme nogle forringelser, siger han og fortsætter:

- Derfor er det vigtigt, at man ude på institutionerne kigger på, hvordan man udnytter sine ressourcer bedst muligt. Jeg mener ikke, man centralt skal pege på nogle områder.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.