DF er rede til at droppe togbro over Vejle Fjord
Faldende oliepriser får budgettet for Togfonden til at smuldre. DF vil droppe togbro over Vejle Fjord.
Dansk Folkepartis finansordfører René Christensen lægger op til blandt andet at droppe planerne om en togbro over Vejle Fjord på grund af de faldende olieindtægter.
Dansk Folkepartis finansordfører René Christensen lægger op til blandt andet at droppe planerne om en togbro over Vejle Fjord på grund af de faldende olieindtægter. Foto: Joachim Adrian/Polfoto


Dansk Folkeparti, der er med i forligskredsen om Togfonden, er ifølge TV2 klar til at droppe en række af togfondens milliarddyre jernbaneprojekter, herunder en ny togbro over Vejle Fjord og hermed også den såkaldte timemodel.

- Vi lever i virkeligheden, og vi kan se, at med faldende oliepriser er togfonden enormt udfordret i forhold til de indtægter, der var budgetteret med, siger René Christensen, finansordfører for Dansk Folkeparti, til tv-stationen.

Aftalen om Togfonden blev indgået under den forrige regering. Ud over Socialdemokraterne og De Radikale er Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten med i forliget.

De 28.5 milliarder kroner til projekterne skulle komme fra en øget beskatning af olieudvindingen i Nordsøen.

Men stærkt faldende oliepriser får det økonomiske grundlag til at smuldre under baneprojekter, der skulle forkorte rejsetiden for passagererne.

Rene Christensen vil ikke lægge sig fast på, hvilke projekter, der skal skrottes, men han siger, at Vejlefjordbroen "er et stort projekt, der ikke påvirker timeplanen ret meget" og "bør være en af de ting, man først tager ud".

Han mener, at det ikke er nok at se på togbroen.

- Vi kan ikke disponere over penge, der ikke findes, siger han.

Tilbage i august viste beregninger fra Finansministeriet, at der på grund af de faldende olieindtægter ville komme til at mange ni milliarder kroner i togfonden, der skulle finansiere de massive investeringer i jernbanenettet.

Den største udgift i fonden er den såkaldte timemodel, der går ud på, at der kun skal være en times rejsetid mellem København og Odense, Odense og Aarhus og Aarhus og Aalborg.

Det vil koste 15 milliarder kroner at realisere.

I et interview med Jyllands-Posten tirsdag kalder professor fra DTU Mogens Fosgerau det for en smuk men illusorisk målsætning, at politikerne vil have flyttet hovedparten af af den fremtidige trafikvækst over i den kollektive trafik.

Ifølge et notat fra Transportministeriet vil det koste 22,6 milliarder kroner om året at flytte 20 procent af bilisterne over i tog.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.