Dette er sandheden bag din skønhedssøvn
Passer det, at søvn faktisk betyder noget for vores udseende?
Skønhedssøvn.
Skønhedssøvn. Colourbox


Vi taler sommetider om vigtigheden af at få sin skønhedssøvn – men er der egentlig hold i begrebet?

Ja, siger ny forskning i hvert fald. En undersøgelse, som har været publiceret i tidsskriftet Clinical and Experimental Dermatology, viser, at søvn faktisk er nøglen til en pæn hud.

Forskerne udsatte 60 kvinder for kunstigt UV-sollys og så herefter på, hvordan huden reagerede på det i forhold til kvindernes søvnkvalitet.

De kvinder, der sov godt (7-9 timer), kom sig hurtigere over rødmen fra sollyset, huden var knapt så dehydreret, og barrieren i huden blev 30 pct. hurtigere genopbygget, skriver Rodalenews.com.

Kvinderne med den gode søvn havde i øvrigt også mere selvtillid og anså sig selv for mere attraktive end kvinderne, der kronisk sov dårligt (mindre end 5 timers søvn).

Søvn kan dog også gavne flere andre faktorer end skønheden. Det gælder blandt andet vores immunforsvar, humør og hjertefunktion, forklarer læge Elson Haas og ph.d. Sondra Barrett, der har skrevet bogen ’Ultimate Immunity’.

Sex uden orgasme kan ødelægge din søvn. Læs hvorfor på Femina.dk

De giver her 8 gode råd til en bedre søvn (og dermed et skønnere udseende):

1. Brug dit soveværelse til at sove i og være intim med din partner. Lad være med at tage arbejde og andre forstyrrende elementer derind.

2. Fjern alle elektroniske apparater fra soveværelset. Det gælder også din telefon. Og sluk alle elektroniske apparater mindst en halv time før, du slukker lyset.

3. Forskning viser, du sover bedst, hvis temperaturen i soveværelset er på mellem 15,5 og 19,5 grader. Alt over og under forstyrrer søvnen.

4. Dyrk motion i løbet af dagen for en bedre søvn.

Dit mavefedt kan forstyrre søvnen. Læs hvordan på Femina.dk

5. Du sover typisk bedre på kulhydrater end på proteiner. Hjernen omdanner nemlig aminosyrer til det afslappende stof serotonin, og denne proces fremmes af kulhydrater, mens proteiner modarbejder den. Så spis hellere et æble end et æg før sengetid.

6. Drik urtete for at få din krop og dit sind til at slappe af. Det kan fx være kamille og citronmelisse.

7. Smør et par dråber med lavendelolie på dine fødder med en blid massage eller dryp lidt på din pude. Lavendel har i mange generationer været kendt for sin afslappende og søvndyssende effekt. Forskning på hospitalspatienter har vist, at patienter, der blev udsat for 9 timers lavendelaromaterapi i 3 nætter fik forbedret deres søvnkvalitet uden nogen form for søvnmedicin.

8. Bekymringer kan påvirke søvnkvaliteten. Skriv dine bekymringer ned på et papir i et andet rum, inden du går i seng. Og lad dem så blive der. Det kan øge chancerne for, du falder i søvn.

Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.