Det skal du sove i om natten
Det er ikke helt ligegyldigt, hvor meget eller hvor lidt du har på om natten.
Det er ikke helt ligegyldigt, hvor meget eller hvor lidt du har på om natten.
Det er ikke helt ligegyldigt, hvor meget eller hvor lidt du har på om natten. Colourbox


 

Mens mange hopper under dynen i pyjamas, foretrækker andre at sove uden noget som helst på kroppen. Men hvad er egentlig mest optimalt i forhold til søvnen?

Nattøjet spiller en rolle, men ifølge en søvnforsker er det meget individuelt, hvad man bør vælge at have på.

Få 3 overraskende facts om søvn på Femina.dk

- Det er nok den sunde fornuft, der gælder her. Man vælger det, man er mest komfortabel i. Føler man sig for varm eller er utilpas, fordi tøjet strammer, kan det være godt at sove mere afklædt eller bruge en tyndere dyne, forklarer søvnforsker Håvard Kallestad til kk.no.

En undersøgelse fra 2008 har vist, at temperaturen i soveværelset er en vigtig forudsætning for at sove godt. Den skal helst ligge mellem 15,5 og 20 grader. Er det for varmt, kan det forhindre kroppen i at nå den mest optimale temperatur til natten, og det kan føre til rastløshed og søvnløshed, skriver kk.no.

Sov med uldsokker

Søvnforsker Ståle Pallesen gør opmærksom på, at det faktisk kan påvirke søvnen, hvis man enten får klædt sig i for meget eller for lidt nattøj.

- Det er klart, at afvigelser fra det, vi kalder termoneutralitet, forstyrrer søvnen. Ideelt bør der være 30 grader helt ind til kroppen. Temperaturen bliver påvirket af rumtemperatur, madras, nattøj, dyne og varme fra andre i sengen, forklarer han.

Her er vintervanerne, der ødelægger din søvn. Læs om dem på Femina.dk

Det nytter heller ikke noget, at man fryser på eksempelvis arme eller ben. Så vil kroppen nemlig reagere ved at øge kernekropstemperaturen, og det kan påvirke søvnen. Og når søvnen forstyrres, reducerer det kroppens udskillelse af søvnhormonet melatonin og væksthormon, som blandt andet fornyer vores celler i kroppen.

- Ved at sove med uldsokker, forhindrer man dette, og det bliver lettere at falde i søvn og blive sovende, lyder rådet fra Ståle Pallesen.

Mia Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.