Det skal du gøre, hvis du taber meget hår
Det er helt normalt at tabe hår hver dag, men du kan også fælde for meget. Der er dog nogle ting, du kan gøre for at hindre hårtab.
Det er helt normalt at tabe mange hår - men hvis du oplever, at dit hår bliver tyndere, kan det være et problem.
Det er helt normalt at tabe mange hår - men hvis du oplever, at dit hår bliver tyndere, kan det være et problem. Colourbox / Modelfoto


Du har sikkert bemærket, at der tit kan ligge lidt hår på din hovedpude, når du står op om morgenen. Der kan også lægge sig noget i afløbet, når du vasker hår og på din bluse i løbet af dagen. Det er helt normalt. 90 procent af hårene på hovedet er i den såkaldte vækstfase, mens den resterende del er i ’hvilefasen’, det vil sige af det er hår, man snart vil fælde.

De bedste tips til at forhindre hårtab. Læs mere på q.dk

- Det er helt almindeligt at tabe hår, men selvfølgelig til en vis grænse. Man taber generelt mellem 50-100 hårstrå om dagen og nogle gange op til 150.  Med 150.000 hårstrå på hovedet er det stadig under 1 procent, forklarer læge Robert Dorin, der også arbejder med hårtransplantationer, til Good Housekeeping.

Synes du, at du taber for meget hår, er der dog et par ting, du kan ændre i din livsstil, inden du opsøger lægen.

Slap af

Taber du meget hår, kan det skyldes noget så simpelt som stress. Kig på din livsstil. Er du stresset, ja så forsøg at stresse ned. Du kan for eksempel gå en tur, forsøge dig med åndedrætsteknikker eller helt enkelt være sammen med dem du holder af.

Kig på din hårrutiner

Taber du meget hår for eksempel i badet, så køb en shampoo uden sulfater og gerne en økologisk shampoo. Sørg for at vaske håret i lunkent vand og brug en balsam, der genopbygger og reparerer håret hver dag. Lad også være med at sætte håret i en hestehale eller i en fletning hver dag, da det får håret til at knække lettere.

Se hvilken kongelig, der joker med sin mands hårtab. Læs mere på billedbladet.dk

Spis sundt

-  Sørg for at spise varieret. Spis gerne mad med C og E-vitaminer og omega-3 fedtsyrer og gerne mad der indeholder masser af antioxidanter.  Sørg også for at spise grøntsager til måltiderne, siger Dorin.

Få din skønhedssøvn

Får du den nødvendige søvn, kan det være med til at forhindre hårtab.

Cecilie Wenstrup, Traffic Center, Aller Media.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.