Mange vognmænd må kigge måbende til, mens deres konkurrenter vinder kørsler for det offentlige til urealistisk lave priser.
Når offentligt ejede trafikselskaber sender kørsel af eksempelvis handicappede eller skolebørn i udbud, modtager de tilbud, der kun kan lade sige gøre, fordi vognmænd dumper lønnen til deres chauffører.
Sådan lyder anklagen fra blandt andre Allan Andersen, der er forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe.
"Så længe trafikselskaberne får det billigt, så er de ligeglade med chaufførerne," siger Allan Andersen, der er forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe.
Det koster minimum 300 kroner i timen at drive vogmandsvirksomhed. Heraf udgør omkostningerne til chaufføren minimum 210 kroner, hvis han skal lønnes på overenskomst.
Det vurderer arbejdsgiverforeningen Atax og Dansk Erhverv.
Men det offentlige trafikselskab, Midttrafik, har accepteret bud på ned til 194 kroner i timen, og det lugter langt væk af løndumping, mener Atax.
"For mig at se, er den eneste måde, vognmændene kan få forretningen til at hænge sammen på, ved at dumpe lønnen," siger direktør Jens Vegge Bjørck.
Trafikselskabernes ansvar
De tre trafikselskaber Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus gik sidste år sammen om at administrere en udbudsrunde. Her takkede de offentlige trafikselskaber ja til priser i omegnen af 200 kroner i timen, herunder den billigste pris på 194 kroner i timen.
Det skete på trods af, at trafikselskaberne havde mulighed for, at se bort fra 'urealistisk lave bud'.
"Der har ikke været nogle mistænkeligheder i forbindelse med, om tilbuddene er dækkende over, at selskabet er seriøst," siger Jesper Staberg Thomsen fra Midttrafik.
Han oplyser, at det er kommunernes ansvar kun at give taxalicens til vognmænd, der giver deres chauffører overenskomstmæssig løn - og at samme ansvar ligger hos Trafikstyrelsen for så vidt angår de såkaldte OST-vogne, der kun kører for kommunerne.
"Det er kommunernes og Trafikstyrelsens ansvar at sørge for, at lønforholdene er i orden. Det er ikke trafikselskabet, der er den relevante myndighed for ansættelsesforhold," siger han.
Bolden sendes retur
Men det er ikke Trafikstyrelsens opfattelse. En mistanke om løndumping skal komme fra trafikselskabet, oplyser styrelsen i en mail fra kommunikationsrådgiver Jesper Damm Olsen.
"Iværksættelse af tilsynsvirksomhed overfor en konkret virksomhed forudsætter en henvendelse fra det pågældende regionale trafikselskab til Trafikstyrelsen eller til den kommune, som har udstedt den eller de taxitilladelser, som en tilbudsgivende virksomheder fungerer på grundlag af."
Trafikstyrelsen mener altså, at det er trafikselskabet selv, der skal vurdere om prisen er urealistisk. De skriver derudover:
"Det er alene modtagerne af tilbud på udførelse af kørsel eller transportkøberne – i dette tilfælde de regionale trafikselskaber, som har mulighed for at gennemskue de tilgrundliggende kalkulationer og således kunne vurdere de forelagte tilbud," skriver Trafikstyrelsen.
Kommurnes Landsforening har ingen kommentarer, oplyser KL's presseafdeling.