Det her drømmer de studerende om
Danske studerende drømmer om at arbejde blandt Legos farverige klodser og opnå balance mellem job og fritid.
Når de danske studerende en dag er færdige med at gruble og svede over skolebøgerne, så vil de gerne arbejde i virksomheder, der lader dem udfolde deres kreative sider.
Når de danske studerende en dag er færdige med at gruble og svede over skolebøgerne, så vil de gerne arbejde i virksomheder, der lader dem udfolde deres kreative sider. Foto: Niels Aage Skovbo/free


Generelt drømmer de danske studerende om at arbejde for en virksomhed med dansk baggrund, konkluderer en ny undersøgelse fra Universums Student Survey, som beskæftiger sig med branding-analyser og rekrutteringer.

Øverst på podiet over drømmearbejdspladser står Lego efterfulgt af Novo Nordisk og A.P. Møller-Mærsk ifølge Universums rundspørge, som 14.526 studerende fordelt på jura-, it-, humaniora-, økonomi- samt ingeniør- og naturvidenskabssuddannelserne har besvaret.

Kun it-studerende bryder det danske mønster, hvor de to amerikanske virksomheder Google og Microsoft er på to ud af de tre første pladser.

Den danske direktør for Universum, Jesper Dansholm, forklarer, at Legos jerngreb i de videregående uddannelser i høj grad skyldes deres danske islæt.

- Legos massive kommerciel succes de seneste år har forplantet sig til virksomhedens image som arbejdsgiver. De studerende vil gerne være en del af en succes, som tilmed er dansk og har et produkt, som de fleste stiller sig positivt over for, siger Dansholm.

Fælles for de studerende er, at ligegyldig hvilken arbejdsplads de drømmer om at sætte benene på, så skal jobbet tilbyde et kreativt, dynamisk og venligt arbejdsmiljø, samt at virksomheden er en god reference i forhold til den videre karriere.

Blandt andet derfor er alle de fire store revisionsfirmaer - Deloitte, PWC, EY og KPMG - rutsjet flere pladser ned ad listen over ønskepladsen for de økonomistuderende.

- Revisionsbranchen er aldrig blevet forbundet med en god blanding af arbejde, fritid og et rart arbejdsmiljø. De egenskaber er blevet vigtigere blandt de studerende i løbet af det seneste år - derfor har branchen mistet noget af sin tiltrækningskraft, siger Jesper Dansholm.

De adspurgte kvinder rangerer et venligt, dynamisk og kreativt arbejdsmiljø samt, at virksomheden er en god reference i forhold til den videre karriere højest.

Mens mændene har muligheden for en høj fremtidig indtægt, et dynamisk og kreativt arbejdsmiljø og muligheden for lederskab i deres top tre.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.