Designer afslører detaljer om Marys kjole
Jesper Høvring, der står bag kronprinsessens kjole, som magasinet Vanity Fair hylder, afslører sjov detalje.
Kronprinsesse Marys kjole er lavet af en nederdel, hun før har båret.
Kronprinsesse Marys kjole er lavet af en nederdel, hun før har båret. Foto: Søren Bidstrup/Scanpix


Bæredygtighed og genbrug er blandt de helt store trends i tiden, og den danske kronprinsesse Mary er også hoppet med på bølgen.

Den kjole, som hun bar ved nytårstaffel den 1. januar på Amalienborg og som er medvirkende til, at hun netop er blevet indlemmet i magasinet Vanity Fairs eksklusive Hall of Fame over bedst klædte personer, har nemlig en finurlig detalje: Kronprinsessen har faktisk båret en del af den før.

Det afslører Jesper Høvring, der er designeren bag.

- Det er en slags genbrugskjole, kan man sige, og det er der faktisk mange, der ikke har gættet. Vi lavede en nederdel og en top til kronprinsessen, da hun fik Bambi-prisen i Berlin i 2014, og det er faktisk nederdelen til det sæt, vi har brugt igen og så lavet en ny top med et slæb, forklarer Jesper Høvring.

Kjolen kalder Vanity Fair for kronprinsessens mest iøjnefaldende outfit i år, og den er medvirkende til, at hun nu figurerer i det prestigefyldte Hall of Fame, hvor også ikoner som Jackie Onassis, Grace Kelly og Coco Chanel er optaget.

- Det er et kæmpe skulderklap til vores kronprinsesse og til hendes stylist, Anja Alajdi. siger Jesper Høvring, der er beæret over, at kjolen bliver fremhævet som den bedste, kronprinsesse Mary har båret i 2016.

- Det, der betyder mest, er jo, at vores kunder, uanset hvem, de er, er glade. Men det er klart, at det er et kæmpe skulderklap, at der kommer nogen udefra, og synes at det, vi laver, er noget særligt. Det er vi rigtig stolte af, siger han.

Den danske modeskaber er en af de få danske haute couture-designere, og selv om der er stor efterspørgsel efter hans arbejde, holder han fast i, at kjolerne ikke må blive stangvarer.

- Det oprindelige blå sæt, vi lavede til Bambi-prisuddelingen, findes der kun ét af, og det er kronprinsessens.

- Jeg tror, vi i gennemsnit får en forespørgsel på det om ugen, men vi holder fast i, at der kun skal findes det ene. Det er helt klart det design, vi har fået mest respons på nogensinde, siger Jesper Høvring.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.