Derfor sover vi mindre om foråret
Det bliver lysere og lysere hen mod sommeren, og det påvirker faktisk vores søvn
Vores søvnmønster følger årstidernes skiften.
Vores søvnmønster følger årstidernes skiften. Foto: SCANPIX arkiv


Af Mia Qvist Scheelsbeck, Aller Media

Vi får lysere aftener og lysere morgener, og selvom de fleste af os bliver gladere af, at vi langsomt lægger den mørke vinter bag os, så kan det faktisk påvirke vores søvn.

- Generelt sover vi i kortere tid om sommeren. Men det er faktisk okay. Det er ret ejendommeligt, men vi bliver faktisk ikke mere trætte af det. Vi har bare ikke brug for ligeså meget søvn om sommeren, siger Jan Ovesen, der er søvnekspert og overlæge ved ScanSleep.

Søvnekspert: Så mange timer skal du som minimum sove hver nat

Han nævner et studie med canadiske eskimoer som eksempel. Her påviste man, at selvom de sov 12-13 timer om vinteren og tre-fire timer om sommeren, gjorde det faktisk ikke den store forskel i forhold til, hvor udhvilede de var.

Vågner af lyset

Når vi skal sove og ligger i et mørkt rum, producerer vores krop melatonin, som er et døgnrytmehormon og et slags sovemiddel. Det produceres kun, når vi befinder os i mørke. Produktionen af kroppens sovemiddel stopper, når det eksempelvis bliver lyst om morgenen, og det gør, at vi langsomt vågner op.

Det kan dog give et problem, hvis man ikke har gardiner i sit soveværelse. Om sommeren kan det allerede blive lyst ved 4-5-tiden, og lyset betyder, at du allerede der vil vågne langsomt fra søvnen.

Sådan påvirker for lidt søvn dit barn – læs søvnekspertens bud her

- Når solen står op, reagerer vi på lyset og bliver vækket af det. Og bliver vi vækket allerede halv fem om morgenen, brænder vi meget hurtigt ud igen, og det kan ende med et søvnunderskud. For du sover mere overfladisk, når der er lys, siger Jan Ovesen.

Hav gardiner i soveværelset

Det sker, fordi lyset går ind og påvirker vores receptorer i øjnene, som igen påvirker vores indre ur. Receptorerne sender signaler til koglekirtlen, som producerer hormonet melatonin.

For at undgå lyset råder søvneksperten derfor til, at man har mørklægningsgardiner i soveværelset, så man ikke bliver generet af lyset om morgenen. På den måde kan man vedligeholde sin søvnrytme.

- Det er vigtigt, at man sætter tid af til, at man kan sove det antal timer, man har behov for. Får du ikke nok søvn, kan du have svært ved at hænge sammen og formulere dig, siger Jan Ovesen. 

Søvnforsker: Derfor eksisterer opskriften på den gode søvn ikke

Se også:

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.