Derfor skal kvinder passe ekstra godt på lungerne
I løbet af et døgn trækker vi vejret ind og ud omkring 20.000 gange. Alligevel skænker vi som regel ikke vores lunger en tanke. Men det bør vi gøre.
Ånd dyyyybt ind. Brug lungerne ordentligt. Og pas godt på dem!
Ånd dyyyybt ind. Brug lungerne ordentligt. Og pas godt på dem! Foto: Scanpix - modelfoto


Lungerne er et af kroppens vigtigste organer, fordi de ikke kun sørger for, at du trækker vejret, men også fordi alle funktioner i kroppen er afhængige af, at lungerne gør deres arbejde hvert eneste sekund af vores liv. Åndedrættet er helt klart lungernes vigtigste funktion.

Derfor kan det rigtig godt betale sig at passe på sine lunger. Og én af de bedste måder at gøre det på, er ved at lade være med at ryge. Sådan lyder rådet fra specialist i lungesygdomme og overlæge dr.med. Finn Vejlø Rasmussen.

Rygning er nemlig årsag til mange lungesygdomme, blandt andet KOL (Kronisk Obstruktiv Lungesygdom) og lungekræft og kan desuden forværre astma. Både aktiv og passiv rygning er skadeligt – og særligt for kvinder.

Her er 7 klassiske symptomer på overgangsalderen. Kan du genkende dem?

Kvinderne er i farezonen

I dag har vi en lovgivning, der i stort omfang beskytter os imod passiv rygning. Og selv om det ikke skorter på advarsler om det farlige ved at ryge, så er tobaksforbruget ikke gået ned – selv om der faktisk er færre, der ryger. Det betyder bare, at flere er blevet storrygere, og at flere derfor risikerer at blive syge af det end førhen.

– Kvinder er mere følsomme over for den skadelige effekt af tobaksrygning, og derfor får kvinder tobaksbetingede sygdomme ti år før mænd, der udsættes for samme mængde tobak, forklarer Finn Vejlø Rasmussen og gør samtidig opmærksom på, at det aldrig er for sent at holde op med at ryge, fordi man dermed har mindre risiko for at få lungesygdomme.

Dog vil den lungefunktion, man har mistet, fordi man røg, ikke komme igen, når man holder op. Den vil derimod falde normalt – det vil sige, at lungerne fungerer dårligere med alderen uanset livsstil, men mange rygere mister fire til fem gange mere af deres lungefunktion end ikkerygere.

Kom i form derhjemme med de 5 tibetanere. Se hvordan på Søndag.dk.

Hvis man har svært ved at holde op med at ryge, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man får målt sin lungefunktion mindst hvert andet år, når man er over 35 år.

– Hvis du har røget eller stadig gør det og hoster eller har besvær ved at følge med dine jævnaldrende uden at få åndenød, når I går tur ad en lige landevej, så bør du gå til lægen og få dine lunger tjekket, mener Finn Vejlø Rasmussen.

– Lægen måler i så fald din lungefunktion med et spirometer, som du puster ind i, lytter til dine lunger med et stetoskop og sørger eventuelt også for, at du får taget blodprøver og røntgenbillede, alt efter hvor længe du har haft problemer med vejrtrækningen og/eller hoste.

Forurening i hjemmet

Motion og en sund, varieret kost er andre måder, du kan holde dig selv og dermed dine lunger sunde på, ligesom overvægt bør undgås for ikke at overbelaste lungerne. Herudover gælder det ifølge Finn Vejlø Rasmussen om at undgå lungeskadelige stoffer, som man for eksempel kommer i kontakt med i landbruget og i den kemiske industri.

Her er det vigtigt at bruge åndedrætsværn. De fleste af os er meget optagede af den forurening, der kommer fra vores udemiljø, men hjemmet kan ifølge Finn Vejlø Rasmussen faktisk være endnu mere skadeligt for vores lunger.

– I hjemmet bør man undgå gamle brændeovne, der forurener, og hyppig brug af stearinlys, da de også er skadelige for vores lunger. Elektronik forurener også, for når eksempelvis et tv eller en computer bliver varm, frigives der kemikalier, der – især i små rum og i rum, hvor vi sover eller opholder os meget – kan skabe et usundt indeklima, siger Finn Vejlø Rasmussen.

Se også:

Han råder til, at man husker at slukke elektronisk udstyr, når man går i seng eller er færdig med at bruge det. Og så anbefaler han, at man sørger for, at indeklimaet hverken er for fugtigt eller for tørt.

Han råder til, at der luftes ud mindst to gange hver dag a fem minutter, så der bliver gennemtræk – et vindue på klem er ikke nok. Undgå så vidt muligt kemikalier, som spredes i luften fra duftlys, parfume og rengøringsmidler, fordi de kan give overfølsomhed med symptomer fra lungerne.

Da støv også er skidt for lungerne, foreslår Finn Vejlø Rasmussen, at man får gjort rent mindst en gang om ugen, og at man indretter sit hjem, så det er nemt at gøre rent for støv. Hvis man har husdyr inde, stiller det særlige krav til rengøring og indretning.

Annette Aggerbeck, SØNDAG, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.