Derfor skal du være social og snakkesalig på jobbet
Dem der er gode til at pleje deres sociale relationer på jobbet er også ofte dem, der beholder det.
Colourbox


Det kan godt være at hende, der altid går rundt og mingler på jobbet og smalltalker med alle og enhver, kan virke helt og aldeles irriterende, men det er formentlig også hende, der vil beholde sit job på arbejdspladsen længere end andre.

Sådan bliver du god til at netværke.  Få nogle brugbare råd på oestrogen.

Ifølge en undersøgelse fra Wharton School ved Pennsylvania University, så bliver folk, der er gode til at smalltalke, sjældent fyret.

Forskerne undersøgte to års emails og kalendere hos en konsulentfirma med mere end 8000 ansatte, og da viste det sig klart, at dem der skrev til kollegaerne, og spurgte om de ikke skulle drikke en kop kaffe, spise frokost eller se fodbold sammen langt oftere beholdt deres job i fyringsrunder end andre, også selvom det ikke var dem, der tjente flest penge til firmaet.

- Det handler ofte om, at personen er en rigtig god holdspiller, og at andre rigtig godt kan lide at arbejde sammen med vedkommende. Det er måske også en, der ikke direkte udsteder ordrer, men er god til at få andre til at stramme sig an og gøre et bedre job, forklarer ledende forsker i undersøgelsen Lynn Wu.

De mere negative effekter for de mennesker er, at har de en familie ved siden af, så kan familien se en del mindre til dem end andre. For dem der beholdt jobbet, var ofte en del mere tilstede på arbejdspladsen end andre.

Ekspert: Kvinder kan ikke netværke. Læs mere på oestrogen.dk

- Dog er de sociale medier, og en chat som Messenger, blevet en hjælp for mange fordi man nu kan holde kontakten med sine kollegaer, uanset hvor man er, uden nødvendigvis at være til stede. Det betaler sig med andre ord at lægge energi i sine kollegaer, slutter Lynn Wu.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.