Derfor skal du spise masser af chili
Chili er ikke kun et stærkt og velsmagende krydderi - det er også sundt for din krop. Læs her, hvordan det virker og få inspiration til, hvordan du kan bruge chili.
Hot og godt. Chili er sagen.
Hot og godt. Chili er sagen. Scanpix


Chili stammer fra Sydamerika og nåede først med Columbus Europa, Indien, Asien og Afrika. Krydderiet har været en del af madlavningen i årtusinder og er også blevet brugt medicinsk til at helbrede forskellige sygdomme med. Chili er i øvrigt botanisk set i familie med peberfrugt.

Herhjemme har man i århundreder været optaget af, hvordan chili virker i kroppen, og har brugt chili mod f.eks. dårlig fordøjelse, betændelse, gigt og forkølelse.

Rikke Goerlich, der er phytoterapeut og medlem af SØNDAGs sundhedspanel, guider dig her gennem chiliens mange positive sider.

Sådan kan du udnytte gurkemejens sunde egenskaber. Læs hvordan på Søndag.dk.

Derfor smager chili stærkt

Noget tyder på, at man tidligt har vidst, at det er stoffet capsaicin, der har disse virkninger. Det er netop dette stof, der stimulerer de nerver på tungen, som normalt svækkes af smerte. Derfor smager chili stærkt. Størstedelen af capsaicinen sidder ikke i kornene - men i frøstolen. Det har vist sig, at chili kan hjælpe dig med at holde den slanke linje, fordi den ganske enkelt sænker din appetit og fyrer op under din forbrænding.

Læs, hvornår du faktisk skal spise chili for at få bedst resultater, på Søndag.dk.

Godt for blodtrykket

En kinesisk undersøgelse er kommet frem til, at du kan sænke dit blodtryk ved at spise chili regelmæssigt. Forklaringen skulle være, at capsaicinen gør blodårene mere afslappede, og dermed kan blodet nemmere suse rundt i kroppen, siger Rikke Goerlich.

Desuden er chili spækket med vitaminer, antioxidanter og andre sunde stoffer, som er gode for bl.a. dit immunforsvar.

Chiliolie

Phytoterapeut Rikke Goerlich foreslår, at du bruger chili både frisk og tørret. Chili kan bruges i f.eks. gryderetter eller supper. Synes du, at chilien er for stærk, kan du skære den friske chili ud i mindre stykker og lægge dem i en god olivenolie. Efter et døgn er både styrke og aroma trængt ud i olien, som så kan bruges til dressinger og i varme retter. Synes du, det alligevel er for stærkt at bruge chili i din mad, kan du nemt finde kosttilskud med chili.

Gitte Høj, redigeret af Rikke Hast, SØNDAG, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.