Lavere løn er ikke vejen frem. Det vil ikke skabe fremdrift for det danske samfund, kun fattigdom. Det konkluderer tænketanken Cevea på baggrund af en ny analyse, hvor man har kigget på de mest succesfulde eksportbrancher i Tyskland, eksempelvis bilindustrien.
Analysen viser, at medarbejdere i de brancher, der står for den stærkeste tyske eksport, i gennemsnit får 11 kroner mere i timen end sammenlignelige danske medarbejdere.
Et dyk i lønnen er derfor ikke vejen til bedre konkurrenceevne og højere eksport, konkluderer centrum-venstre tænketanken Cevea.
“Vores analyse viser ganske klart, at der ikke er nogen sammenhæng mellem lav løn og højere eksport. Snarere det modsatte. De sektorer, hvor eksporten er højest, har samtidig de højeste lønninger. Det skyldes, at de konkurrencedygtige tyske virksomheder satser på specialiseret viden, høj værditilvækst og kvalitet i produktionen. Vi skal derfor væk fra den tankegang, at lav løn er nøglen til højere eksport," siger Kristian Weise, direktør i Cevea.
Sælger dyrt
Men hvorfor klarer tyskerne sig så bedre end danskerne - med stærk konkurrencedygtighed og høj beskæftigelse? Det handler om, at tyskerne skaber høj værdi for det enkelte produkt.
"Den mængde af varer, som bliver produceret på en time, kan sælges meget dyrt. Arbejderne i den tyske bilindustri og kemikalieproduktion har for eksempel den højeste værditilvækst pr. time i verden. Det betyder, at de leverer højkvalitetsprodukter, som kan afsættes til en høj pris," siger Weise.
De brancher i Tyskland, der har de laveste lønninger, er servicebrancherne, som stort set ikke bidrager til eksporten.
Cevea påpeger, at lønnedgang i Danmark vil ramme den fattigste del af befolkningen hårdt, vel at mærke uden at man får skabt den ønskede eksportsucces.
At Danmark skal satse på kvalitet, dygtige medarbejder og høj produktivitet er man ikke uenige i i det liberale modsvar til Cevea - Cepos. Men cheføkonom Mads Lundby Hansen påpeger, at Danmark op gennem nullerne var præget af for høje lønstigninger på et tidspunkt, hvor produktiviteten samtidig var lav og advarer om, at den kombination koster arbejdspladser. Til epn.dk siger han:
“I Danmark har vi siden 2000 mistet en fjerdedel af industriarbejdspladserne, svarende til mere end 100.000 færre industriansatte. Det hænger sammen med tab af konkurrenceevne siden 2000 og at vi har det højeste skattetryk.”
73 procent af den tyske eksport kommer fra brancher, hvor lønnen er på samme niveau som i Danmark eller højere
I den største tyske eksportbranche “Biler og andet transportudstyr” er timelønnen på 314 kroner
De tyske eksportbrancher har de tredjehøjeste lønninger i verden. Det er 11 kroner mere i timen i end de danske
Kilde: Cevea