Det kan ikke altid betale sig at dele ud af ens private oplevelser og følelser. I hvert fald ikke, hvis man vil være en effektiv og respekteret leder. Det skriver Business Insider.
For selvom autentisitet i vise dele af erhvervslivet bliver set som det gyldne svar på effektiv ledelse, så kan for meget af det også have den modsatte effekt, forklarer Herminia Ibarra, der er professor på handelsskolen INSEAD i Paris og forfatter til bogen Act Like A Leader.
Mistet troværdighed
Sårbarhed kan i nogle tilfælde give magt og styrke fællesskabet, men ifølge Herminia Ibarra er det vigtigt at tænke sig om to gange, inden man som leder åbner op og for eksempel indrømmer frygt eller en følelse af utilstrækkelighed på jobbet. Det kan nemlig få medarbejderne til at sætte spørgsmålstegn ved ens evne til at lede.
Forkerte beslutninger
Ved at tilslutte sig en for snæver definition af begrebet autentisitet kan nogle ledere ifølge Herminia Ibarra komme til at træffe værdibaserede valg i stedet for beslutninger, der har rod i konkrete data. Samtidig kan disse ledere have en tendens til at forklare deres valg med argumenter som ’det er bare min stil’, hvilket der heller ikke er meget pondus over.
Følelse af fiasko
Mange ledere forveksler ifølge Herminia Ibarra det at være autentisk med at gøre, hvad der føles mest behageligt. Faren ved at opleve, at ens sædvanlige stil karambolerer med, hvad der forventes, eller hvad der er nødvendigt, er dog følelsen af at være en fiasko. Det er ifølge Herminia Ibarra vigtigt at kunne ændre sin stil for at kunne motivere et team eller sælge en ide.
Du kan læse flere faldgruber på Business Insider.