Derfor skal du ikke tælle kulhydrater
Kulhydrater er slemme, hvis du ønsker at tabe dig, men det betyder ikke, at det er en god idé at tælle dem, når du skal have mad, forklarer madekspert.
Grønsager indeholder kulhydrater, men de er livsnødvendige for os, så det er ikke en god idé at udelukke dem.
Grønsager indeholder kulhydrater, men de er livsnødvendige for os, så det er ikke en god idé at udelukke dem. Foto: SCANPIX arkiv


Vi hører hele tiden en masse om, at vi skal undgå kulhydrater, hvis vi vil leve sundt og godt. Men hvorfor ikke bare nyde maden og lytte til din krop i stedet? Det forslår fast lavkarbo-ekspert og ernæringsøkonom på Familie Journal, Tatjana Albinus, at du gør:

Du skal have omega-3, og det får du med denne appelsinmarineret laks med grønsager fra familiejournal.dk

- Grønsager indeholder kulhydrater, men de er livsnødvendige for os, så det er ikke en god idé at udelukke dem for at reducere kostens indhold af kulhydrat. Måling, vejning og beregning kan give et uhensigtsmæssigt forhold til mad.

Advarsel: Pas på den livsfarlige luftforurening, advarer lægen på udeoghjemme.dk

Giv din krop næringsstoffer

Er du på kur og ønsker at leve et liv, hvor du kan undgå at tælle kulhydrater, så er lavkarbo-diæten en mulighed, for her er principperne, ifølge lavkarbo-ekspert, Tatjana Albinus, således:

- Hvis kosten primært består af protein i form af kød, fisk, fjerkræ, æg samt forskellige grønsager og lidt fedtstof, vil du som udgangspunkt tabe dig.

Og når det så er sagt, så skal du prøve at nyde maden i stedet for at fokusere på tal og optælling, forslår Tatjana Albinus:

- Mad skal være en nydelse, og vi skal lære at lytte til vores kroppe, så vi giver den de nærringsstoffer og mængder, som vi har brug for.

Af redaktionen, redigering Mette Skøtt, familiejournal.dk

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.