Derfor skal du ikke faste efter julen
Det er en dårlig ide at gøre op for julens ædegilde ved at faste. Men der er et alternativ
Hvis du har proppet dig med mad juleaften, tænker du måske, at det hjælper at faste dagen efter. Men det er ikke den bedste løsning.
Hvis du har proppet dig med mad juleaften, tænker du måske, at det hjælper at faste dagen efter. Men det er ikke den bedste løsning. Colourbox / Arkiv


Af Trine Fisker, Aller Media

Både juleaften og de efterfølgende julefrokoster bugner med fede retter, og i dagene efter julens overdimensionerede ædegilde er der måske nogen, der kunne blive fristet af at tage en enkelt dag eller to, hvor man ganske enkelt dropper at spise noget som helst for at få renset ud efter julemaden.

Her er opskriften på den sunde havregrød. Læs mere på femina.dk

Men faktisk er det slet ikke en særlig god ide at faste, lyder rådet fra Slankedoktors chefdiætist, Lisa Bolting.

- Det er en meget dårlig ide at faste. Det vil ikke hjælpe, hvis man gerne vil over julens store mængder fed mad, forklarer hun.

Lev 100 procent sundt

Hun anbefaler derimod, at man fylder køleskabet med grøntsager, som man kan spise i dagene mellem jul og nytår, for på den måde at komme sig over julens mange fede retter.

Se prins Harrys kæreste uden makeup. Læs mere på billedbladet.dk

- Der sker ikke noget ved, at man tager en enkelt dag eller to, hvor man spiser 100 procent sundt, og hvor man kun spiser det halve af, hvad man plejer at gøre til dagligt, siger Lisa Bolting og fortsætter:

Fem makeup fejl der ælder dig. Læs mere på femina.dk

- Hvis man i løbet af en dag udelukkende spiser sundt og små portioner, så kan man bringe sit kalorieforbrug ned på omkring 800-900 kalorier, og så vil man i løbet af sådan en dag kunne kompensere for mange af de ekstra kalorier, man har spist i løbet af juleaften. Men hvis man har overspist i tre dage, så skal man naturligvis spise 100 procent sundt i mere end en dag. Men jeg vil dog anbefale at man kun gør det i maksimalt to til tre dage, siger hun.

Sådan ser en 100 procent sund dag ud

Spis en portion havregryn eller en portion yoghurt med fiberdrys til morgenmad. Men husk at det kun skal være den halve portion af, hvad man er vant til at spise.

Spis masser af grøntsager i løbet af dagen.

Spis to halve stykker rugbrød med mager kødpålæg til frokost.

Aftensmaden består af, hvad du normalt spiser, men du skal kun spise det halve af det, du plejer.

Man skal holde sig helt fra sodavand, chokolade og slik.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.