Derfor skal du droppe rødvin til bøffen
Din krop får mere ud af det gode i bøffen, hvis du ikke samtidig drikker vin.
Mange synes, at en god bøf hører sammen med et glas rødvin. Men du snyder din krop for en masse jern, hvis du drikker rødvin til bøffen.
Mange synes, at en god bøf hører sammen med et glas rødvin. Men du snyder din krop for en masse jern, hvis du drikker rødvin til bøffen. Foto: Scanpix/Arkiv


Mange kvinder mangler jern, og hvis man gerne vil have dækket sit daglige behov for jern, så er kød en af de bedste kilder.

- En tommelfingerregel er, at jo mørkere kødet er, jo mere jern er der i. Oksekød indeholder for eksempel cirka dobbelt så meget jern som fjerkræ. Jern fra kød optages generelt bedre end jern fra kornprodukter, frugt og grønt, forklarer SØNDAGs sundhedsekspert Anne W. Ravn, der er klinisk diætist på Aarhus Universitetshospital.

Alt for mange kvinder mangler jern: På søndag.dk får du de typiske symptomer på jernmangel

Kalk hæmmer optagelsen af jern

Men der er flere faktorer i kosten, der er afgørende for, hvor godt kroppen optager jern.

For eksempel vil fytinsyre i korn og bælgfrugter hæmme jernoptagelsen. Polyphenoler, som findes i te, kaffe og rødvin, vil hæmme jernoptagelsen, ligesom kalk i mælk hæmmer jernoptagelsen.

- Det er dog mest det jern, der er i kornprodukter, frugt og grønt, som påvirkes af disse stoffer. Optagelsen af jern fra kød er derimod ikke så påvirkelig af de hæmmende stoffer, forklarer Anne W. Ravn.

På søndag.dk får du fem lækre opskrifter fyldt med C-vitamin, der gør det lettere at optage jern

Drop vinen til bøffen

Fordelen ved kød er, at kød i sig selv fremmer optagelsen af jern i et måltid, og jernoptagelsen styrkes yderligere, hvis du spiser en salat med godt med C-vitamin i til – eller for eksempel spiser frisk frugt efter dit kødmåltid.

Men selv om kød fremmer optagelsen af jern, så tilhører noget af indholdet i rødvin den modsatte grøft og er med til at hæmme optagelsen af jern.

Derfor skal du sørge for at få B-vitaminer

- I rødvin vil alkoholen fremme optagelsen af jern, mens indholdet af polyphenoler i rødvinen vil hæmme jernoptagelsen. Nettoregnskabet vil være, at jernoptagelsen fra kødet vil forringes en smule, når der drikkes rødvin til, slutter Anne W. Ravn.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.