Derfor skal du droppe proteinbarer
Du kan ligeså godt spise en grovbolle med ost og drikke et glas mælk, lyder det fra en diætist.
De er nemme at tage med, smager godt, og indeholder tilsyneladende mange proteiner. Men proteinbarer er faktisk ikke så sunde, siger diætist.
De er nemme at tage med, smager godt, og indeholder tilsyneladende mange proteiner. Men proteinbarer er faktisk ikke så sunde, siger diætist.


Kiosker, supermarkeder, sportsforretninger, cykelforretninger, tankstationer, nettet og ikke mindst fitnesscentre flyder i dag over af proteinbarer, og det er populært at spise en efter træning.

Men ifølge diætist Anne W. Ravn er proteinbarer bestemt ikke et mirakelmiddel.

- Sammenlignet med almindelig mad er de fleste barer et kompromis, som primært giver dig kalorier, men snyder dig for en stribe vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende stoffer. Det er din træning, der øger muskelmassen. Uanset hvilken proteinbar du vælger, indeholder den ingen hemmelige ingredienser, som gør dig større eller stærkere, forklarer hun.

Her er træningen, der booster dit sexliv: Se listen her

Spis gerne lige efter træning

Efter træning kan du lige så godt spise en grovbolle med f.eks. ost eller pålæg og drikke et glas skummetmælk, lyder det fra diætisten.

- Begge dele giver dig masser af proteiner, og det er dem, dine muskler har brug for, for kroppen bruger rigtigt nok protein til at opbygge muskler. Det er godt at spise noget de første 20-30 minutter efter træning, for netop lige i dette tidsrum er der optimale betingelser i kroppen for at tilføre musklerne krudt, siger hun.

Proteinbarer er selvfølgelig lette at have med i tasken, men altså ikke diætistens foretrukne valg.

12 øvelser på 10 minutter: Kom i form med HIIT-træning

Vi får for meget protein

Herudover mener Anne W. Ravn, at mange har et helt overdrevet indtryk af, hvor meget protein vi egentlig har brug for.

- En tommelfingerregel for et gennemsnitsmenneskes behov for protein er, at vi har behov for 1,1 g protein pr. kilo kropsvægt. Det betyder, at et menneske på 70 kilo skal spise 77 g protein pr. dag. Men der findes mange gode kilder til protein ud over magert kød, f.eks. æg, magre mælkeprodukter, bælgfrugter og nødder. Alle raske herhjemme får nemt protein nok – også uden at tænke i protein. De fleste af os får allerede mere protein, end vi har brug for, siger hun og fortsætter med en advarsel:

- Og pas på, for bare fordi der står på produktet, at det har et højt indhold af protein, er produktet ikke nødvendigvis spor sundt. Proteinbarer og andre proteinprodukter som proteindrikke og proteinpulver indeholder ofte sukker eller sødemidler, som ikke er sundt. Mange proteinbarer indeholder derudover også en del fedt. Det samme kan gælde for proteinsalater, proteinboller og proteinvand.

Denne form for træning giver dig den helt perfekte numse

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.