Derfor skal din teenager sove længe
En voksen og en teenager har meget forskellige søvnbehov, og det er vigtigt at acceptere.
En voksen og en teenager har meget forskellige søvnbehov, og det er vigtigt at acceptere.
En voksen og en teenager har meget forskellige søvnbehov, og det er vigtigt at acceptere. Colourbox


En teenager sover længe. Og det kan måske vække en irritation hos forældrene, der gerne vil nyde morgenmaden med hele familien.

Men det er faktisk ganske vigtigt at lade en teenager sove.

Teenagere, der ikke får nok søvn, er nemlig i risikozonen for at få kroniske problemer senere livet pga. øget inflammation i kroppen, viser en ny undersøgelse publiceret i tidsskriftet Sleep Medicine.

Forskere undersøgte via et armbånd på 244 studerende, hvor meget de sov. De tog blodprøver for at måle de unges C-reaktive protein. Høje niveauer angiver nemlig inflammationen i kroppen, forklarer Martica Hall, der har ledet studiet ved University of Pittsburgh i Pennsylvania, skriver Reuters og Huffington Post.

Læs om 7 tegn på, du mangler søvn, på Femina.dk.

Øger risiko for alle dårlige ting

Og det er faktisk et rigtig dårligt tegn, når niveauet er højt.

’Et højt CRP-niveau over en længere periode er dårligt for alt. Vi siger, det øger risikoen for alle dårlige ting,’ siger Martica Hall og understreger, at det kan kædes sammen med hjertesygdomme og diabetes.

De fleste af de unge havde et CRP-niveau, der var lavt eller moderat, men 33 af de unge havde et højt niveau. Og de unge, der sov færrest timer i løbet af ugen, havde netop det højeste CRP-niveau. Herudover havde de unge, der sov mindst to timer længere i weekenden end i hverdagen, mere end dobbelt så stor risiko for at være i højrisikogruppen, når de sammenlignede med de unge, der havde et mere konstant søvnmønster hele ugen igennem.

Herudover havde de unge i højrisikogruppen også en tendens til at have et højere BMI end andre.

Læs på Femina.dk, hvordan mavefedt kan ødelægge din søvn.

Få nok søvn i hverdagen

Lignende resultater er blevet påvist af tidligere studier, men da denne undersøgelse kun har målt CPR-niveauet på et bestemt tidspunkt af døgnet, tager hjertespecialist Francesco Cappucio fra University of Warwick i England sine forbehold. For er det søvnen, der udløser den højere inflammation eller højere inflammation, der giver dårligere søvn, spørger han.

Men mange undersøgelser har i hvert fald slået fast, at dårlig søvn er skadelig for kroppen. Det kan man heldigvis gøre noget ved.

Martica Hall anbefaler forældre til teenagere, at de fokuserer på, at de unge får nok søvn i hverdagen og ikke bekymrer sig så meget om weekenden.


Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media




Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.