Derfor sagde Nikita ja til job i betændt branche
Tre unge blev snydt for løn på callcenteret HelpSimply, hvor de skulle samle penge ind til kræftramte børn. Og da de blev fyret, sendte chefen en regning på 24.500 kroner for et kursus, de aldrig fik.
Retten har tilkendt Nikita Larsen har 50.000 kroner fra callcenteret HelpSimply. Men den tidligere arbejdsgiver har anket sagen og kræver 24.500 kroner for et oplæringsforløb, hun aldrig fik.
Retten har tilkendt Nikita Larsen har 50.000 kroner fra callcenteret HelpSimply. Men den tidligere arbejdsgiver har anket sagen og kræver 24.500 kroner for et oplæringsforløb, hun aldrig fik. FOTO: Pressefolden.dk


Tre unge fik en barsk debut på arbejdsmarkedet, da de fik job som telefonsælgere hos firmaet HelpSimply, som samler penge ind til kræftramte børn.

Efter tre ugers arbejde ved telefonerne blev de alle fyret. Ingen af dem har set en krone i løn siden, og den tidligere arbejdsgiver gør hårdnakket krav på 24.500 kroner for et oplæringsforløb, som reelt bestod af et talepapir og en halv dags øvelser.

"Vi blev snydt og udnyttet. Jeg er overbevist om, at han har lavet kontrakten på den måde, så han kan fyre folk inden fire uger, hvor de begynder at skulle have rigtig løn, og så opkræve de her mange penge samtidig," siger 21-årige Simon Swaim, der i dag arbejder hos mobilselskabet CBB.

Oplæring var bare arbejde

Den daværende kollega Nikita Larsen har netop fået rettens ord for, at HelpSimply skylder hende løn - og ikke kan gøre krav på penge for et misligeholdt oplæringsforløb, da oplæringen i praksis bare var almindeligt telefonsalg.

Læs også: 18-årige Nikita fyret fra callcenter: Du skylder 24.500

"De udnytter helt klart unge, som ikke har så stor erfaring med arbejdsmarkedet. Det er virkelig tarveligt," siger Nikita Larsen, som er 21 år og ved at uddanne sig til tegnsprogtolk.

Hun var 18 år, da hun blev ansat i HelpSimply, og set i bakspejlet burde hun have undret sig over de underlige krav i ansættelseskontrakten.

"Men det virkede jo som et almindeligt job. Og jeg havde ikke prøvet at arbejde i et callcenter før, så jeg tænkte, at det var nok bare den måde, man gjorde tingene på i den branche," siger Nikita Larsen.

To sygedage kostede 24.500

Nikita Larsen blev fyret efter to en halv sygedag. Det var samtidig en overskridelse af de 10 procents fravær, det var tilladt at have fra oplæringsforløbet. Derfor endte hun med en regning på 24.500 kroner, fordi hun havde misligeholdt betingelserne for den påståede oplæring.

Læs også: Callcenter: 40 kroner og en flaske vodka i timen

Det samme skete for en nu 22-årig pige fra Ishøj, som kun ønsker at optræde anonymt. Hendes fulde identitet er kendt af Avisen.dk.

"Jeg har aldrig oplevet noget lignende, hverken før eller siden. Det er nok det mest groteske, jeg har været ude for," siger hun.

Ingen i firmaet tog telefonen, da hun ville melde sig syg, så hun skrev en sms til chefen i stedet for.

"Han skrev tilbage, at det ikke kunne være rigtigt, og spurgte, hvad jeg da fejlede, siden jeg ikke kunne arbejde. Bagefter talte jeg med mine forældre, som sagde, at jeg ikke skulle tage derover igen," fortæller hun.

To dage senere fik en regning på 24.500 kroner.

Truede med fagforening

Simon Swaim slap som den eneste for en regning. Årsagen er, mener han, at han højlydt brokkede sig og truede med fagforening. Men han blev stadig fyret, og så aldrig noget til den provision af sit salg, som han var blevet lovet.

Mens det varede, undrede de tre unge sig også over selve arbejdet, der gik ud på at sælge kuglepenne og chokolade til firmaer for at hjælpe syge børn.

Når de spurgte ind til de nærmere omstændigheder omkring støtten til de syge børn, fik de intet svar.

"Vi begyndte hurtigt at undre os over, om pengene rent faktisk gik til de her gode formål. Men man følte sig jo lidt magtesløs, fordi man samtidig var bange for at blive fyret, og så selv skulle betale for oplæringen," siger Nikita Larsen.

Læs også: Kritik af callcenter, der hjælper kræftramte børne

Simon Swaim er overbevist om, at det gode formål i virkeligheden bare dækker over en pengemaskine.

"Billederne af kræftramte børn var gamle og blev aldrig opdateret. Det kan godt være, at det ikke er 100 procent fup, men jeg er overbevist om, at de ting, som bliver sagt i telefonen er meget langt fra virkeligheden," siger han.

HelpSimply eksisterer stadig på en adresse i Ballerup, men svarer hverken på telefon eller mail fra Avisen.dk.

Det har derfor ikke været muligt at indhente en kommentar til artiklen fra direktør Erdal Özden.

Kender du HelpSimply?

 

  • HelpSimply ringer op til firmaer og tilbyder dem at købe kuglepenne, chokolade, bolsjer, the, kaffe og post-it-sedler for at hjælpe syge børn.
  • 12 procent af salgsprisen går til Foreningen Ønsk, som opfylder ønsker for syge og handicappede børn.
  • Foreningen Ønsk har ingen offentlige regnskaber, adresse eller overblik over, hvem der sidder i bestyrelsen.
  • Foreningen Ønsk er heller ikke medlem af Isobro, der er brancheforening for velgørende indsamlingsorganisationer.
  • Har du arbejdet for HelpSimply, købt deres produkter eller modtaget donationer fra Foreningen Ønsk til dit barn, så vil Avisen.dk gerne i kontakt med dig.
  • Skriv til soren@avisen.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.