Derfor rammes du af vinterdepression
Mange rammes af tristhed om vinteren – få tips til at undgå det her.
Selvom det er mørkt og koldt, er det godt for dig at komme ud om vinteren.
Selvom det er mørkt og koldt, er det godt for dig at komme ud om vinteren. Colourbox / Modelfoto


Knap hver tiende af os døjer med vintertræthed, mens fem-otte procent oplever at blive decideret vinterdeprimerede.

Symptomerne minder langt hen ad vejen om hinanden: Energiforladthed, stigende søvnbehov, øget lyst til sød og fed mad, tristhed og en tendens til at trække sig fra sociale sammenhænge.

– Når nogle af os oplever vinterdepression eller vintertræthed, mens andre går fri, hænger det sammen med, at nogle af os producerer mere serotonin end andre. Serotonin er det signalstof i vores hjerne, der giver os følelsen af lykke og glæde. Om vinteren falder serotoninindholdet, og producerer man ikke så meget af det i forvejen, så kan man risikere at blive trist og ked af det, fortæller SØNDAGs læge Charlotte Bøving.

Pernille Højmark spiser lykkepiller om vinteren. Læs på Soendag.dk om hendes vintertristhed.

Noget af det, der kan få os til at producere mere serotonin, er bevægelse.

- Om det er en rask løbetur, en gåtur, en svingom eller en god gang elskov, det er underordnet. Bare man bevæger sig, siger Charlotte og uddyber:

- Vintertræthed og ditto depression hænger også sammen med, at indholdet af melatonin, som er et hormon, der produceres i hjernen, bliver højere, når vi ikke udsættes for dagslys. Melatonin er et søvn-hormon, så har vi et ret højt indhold af det, bliver vi trætte.

Få 8 gode råd mod vinterdepression på Søndag.dk.

Sørger for at få lys og motionere

Charlotte Bøving mærker hvert år vintertrætheden på egen krop.

– Om vinteren er jeg træt ved 20-21-tiden, mens jeg om sommeren uden problemer kan holde mig vågen til midnat. I mit hus har jeg gjort alt, hvad jeg kunne for at lukke mere lys ind. Bl.a. har jeg fjernet fyldningerne i mine døre inde i huset og erstattet dem med glas, så der slipper mere lys ind i alle rum, og jeg har fået sat flere vinduer i mit hus, siger hun.

Lægen sørger selv for at motionere, få en god nattesøvn og for at gå en tur i frokostpausen.

- Det er i virkeligheden gode råd til alle, uanset om man lider af vintertræthed eller ej. Selv kan jeg godt synes, det er frygteligt hårdt at skulle ud at løbe om vinteren, men jeg ved, hvor meget det giver mig på energi-kontoen, så jeg gør det, og jeg kan kun opfordre andre til at gøre det samme. Så trods din magelighed, og kom op af sofaen og ud, påpeger Charlotte Bøving.

Charlottes råd

- Kom ud i dagslyset og bevæg dig gerne samtidig. Gå evt. en tur i frokostpausen.

- Bevæg dig. Uanset hvilken motionsform du dyrker, så gør bevægelse dig gladere.

- Lad være med at sjuske med din nattesøvn. Er du træt om aftenen, så modstå fristelsen til at spise sødt og drikke kaffe, gå i stedet i seng. Husk også at forberede dig på din søvn, undgå bl.a. at se voldsomme eller følelsesladede film lige før sengetid.

- Luk lyset ind i dit hjem – sæt eventuelt og om muligt flere eller større vinduer i.

- Få en lysterapilampe, de hjælper mange, men kun hvis du sidder foran lampen med åbne øjne. Måske er der en mulighed for, at du kan få en sat op på din arbejdsplads, så du kan bruge den i løbet af dagen.

- Tag på ferie – skiferie eller solferie, det er ligegyldigt, bare der er masser af lys. Det tidspunkt, vi trænger mest til at komme på ferie, er om vinteren, så har du mulighed for at tage af sted, så gør det.

- Kom i gang med de gode vaner, før den mørke tid for alvor sætter ind.

Af redaktionen, SØNDAG, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.