Derfor må du gerne spise en aftensnack
Du må gerne spise en aftensnack – hvis du har plads i kalorieregnskabet.
Hvis du tillader dig selv en sund snack om aftenen, er der mindre risiko for, at du går på jagt i køleskabet om natten, fordi du vågner og er sulten.
Hvis du tillader dig selv en sund snack om aftenen, er der mindre risiko for, at du går på jagt i køleskabet om natten, fordi du vågner og er sulten. Colourbox / Arkiv


Har du også været på slankekur og fået at vide, at du skal droppe den lille – og højtelskede – aftensnack til kaffen eller teen? Det behøver du nemlig ikke alligevel, siger flere ernæringseksperter.

Det er nemlig det totale kalorieindtag på en dag, som er afgørende, siger Kari Sellæg, der er klinisk ernæringsfysiolog til KK.no. Og det er Mette Svendsen, som er medicinsk ernæringsekspert ved Oslo Universitetssykehus, enig i.

’Ja, det er en myte. Det er det totale energiindtag, som tæller. Men når det er sagt, så er det lettere at overspise om aftenen, hvis man er blevet sulten,’ siger hun og bekræfter, at hun møder mange klienter, der tror, de ikke må spise efter et bestemt klokkeslæt.

Prøv en komplet kostplan, når du skal tabe dig. Få den på femina.dk

På rov i køkkenskabene

Men dropper man helt at spise om aftenen, kan det ende med at give bagslag. For bliver man sulten, ender man måske alligevel med at gå på rov og spise en masse lige inden sengetid.

Kari Sellæg anbefaler, at man i stedet sørger for at spise tre hovedmåltider – morgenmad, frokost og aftensmad – og tre mellemmåltider. Og her er aftensnacken altså en af dem.

’Hvis du har planer om et aftensmåltid, kan det slå positivt ud på vægten, da du så ikke snacker så meget fra slikskabet. Det er måske også lettere at sige nej tak til en ekstra portion aftensmad, når du ved, det ikke er dagens sidste måltid,’ lyder rådet fra eksperten, der anbefaler, man spiser omkring hver tredje time.

Mangler du inspiration til dine mellemmåltider? Masser af tips på femina.dk

Sæt ikke kroppen på overarbejde

Aftensnacken må dog ikke være for kalorietung, da det ellers kan gå ud over nattesøvnen. Kroppen vil nemlig arbejde hårdt for at fordøje det store måltid.

Du kan eksempelvis spise en skive rugbrød med magert pålæg og grønt til eller en portion yoghurt eller et stykke frugt og et glas mager mælk.

Det handler nemlig også om, hvad du vælger at spise. Chokolade, kage og chips vægter tungt i kalorieregnskabet, og man ender dermed med at tage på.

Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.