Derfor er grønt godt for dig
Hvorfor er vitaminer så vigtige, og hvad gør proteiner godt for? Du ved måske godt, hvordan man spiser sundt, men ved du, hvorfor det er så vigtigt?
Grønt er godt - men hvorfor egentlig? Få svaret i artiklen.
Grønt er godt - men hvorfor egentlig? Få svaret i artiklen. Foto: SCANPIX arkiv


Af redaktionen, Ude & Hjemme, Aller Media

En sund kost består blandt andet af den rigtige mængde vitaminer, mineraler, proteiner og kulhydrater – men hvad er det, kroppen skal bruge alle disse stoffer til?

Selvom din krop, og det du tilfører den hver dag, er ufatteligt komplekst og på ingen måde kan sammenfattes i denne artikel, så hjælper chefcoach for kost, Lene Hansson, og chefcoach for træning og motion, Henrik Duer, dig her til at få et overblik over, hvorfor alle de elementer, der er i en sund kost, er så vigtige for din krop.

Måske vil du med den viden kunne se, om der er steder i din kostsammensætning, hvor du bør lave ændringer, fordi du ikke får tilstrækkeligt af visse stoffer.

Nudging – små tricks til at slippe madens magt: Se hvordan på Slankeklubben.dk

Vitaminer
Bruges blandt andet til dannelse af enzymer og hormoner. Mange af vitaminerne fås fra frugt og grøntsager. Spis dem helst friske eller fra frost.

Mineraler
Indgår i dannelsen af blod, celler, muskler, knogler og tænder. De fås blandt andet fra grøntsager, nødder, kerner, kornprodukter og havplanter.

Proteiner
Er byggesten til vores muskler. Proteiner får du blandt andet fra bønner, linser, fjerkræ, fisk og æg.

Derfor har Skyr fået stjernestatus herhjemme: Læs om det fantastiske mælkeprodukt på Slankeklubben.dk

Kulhydrater
Er blandt andet vigtige for immunforsvaret. De fås blandt andet fra kornprodukter, frugt og grøntsager.

Fedtstoffer
Skal man have. Der findes to såkaldte essentielle fedtsyrer, det vil sige stoffer, som er uundværlige for kroppen, og som den ikke selv kan danne. Det gælder omega-3 og omega-6. Fedt får du fra fx fede fisk som laks, makrel og sardiner. Desuden er der fedt i hørfrø, nødder og avocado samt kerner og frø.

Kostfibre
Regulerer blandt andet vores appetit ved at mætte godt. Kostfibre er også med til at regulere vores blodsukker. De fås primært fra fuldkornsprodukter, frugt, grønt samt nødder og kerner.

Væske
Er nødvendig for at opretholde blodcirkulationen og for at regulere kroppens temperatur. Du bør drikke cirka to liter vand hver dag.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.