Derfor er en kalorie ikke bare en kalorie
Det betyder faktisk noget, hvilken type mad du putter i munden. Også selvom kalorietallet er ens.
Du taber dig, hvis du spiser færre kalorier end du forbrænder - uanset hvordan. Men nogle kalorier er sundere end andre, og samtidig virker en kur kun, hvis du kan holde den - så det handler om at vælge en, der både er sund og nem at holde.
Du taber dig, hvis du spiser færre kalorier end du forbrænder - uanset hvordan. Men nogle kalorier er sundere end andre, og samtidig virker en kur kun, hvis du kan holde den - så det handler om at vælge en, der både er sund og nem at holde. Colourbox / Modelfoto


Har du spist et stykke chokoladekage, prøver du måske at kompensere ved at droppe frokosten. Så stemmer kalorieregnskabet jo.

Men så let er det ikke. Det har nemlig en betydning for dit stofskifte, hvilke typer kalorier du spiser. Det viser ny forskning publiceret i tidsskriftet The Obesity Society Annual Meeting, skriver Prevention.com.

Det skyldes den termiske effekt, som mad har på kroppen. Det vil sige den energi, som kroppen bruger for at fordøje og omsætte det, vi spiser, forklarer Elizabeth Frost, der er forskningsassistent ved Pennington Biomedical Research Center.

Tab 1 kilo om ugen uden at være sulten. Få den effektive slankekur på søndag.dk

Laks er bedre end brød

Proteinrig mad såsom græsk yoghurt eller laks forbrænder mange flere kalorier end kulhydrater og fedt. Tidligere forskning har faktisk vist, at når man spiser protein, forbrænder man op til 35 pct. af kalorierne gennem fordøjelse. For fedt og kulhydrater er tallet mellem 5-15 pct.

Det skyldes formentlig, at det tager længere tid for kroppen at fordøje og absorbere protein end andre næringsstoffer. Så det kræver simpelthen mere energi, siger Osama Hamdy, der er læge og leder af Joslin Diabetes Center’s Obesity Clinical Program.

I en undersøgelse blev 25 mænd og kvinder inddelt i tre grupper, som spiste en henholdsvis lav-, normal og højprotein kost (5, 15 og 25 pct. af kalorierne kom fra protein). De spiste alle omkring 1.000 kalorier ekstra om dagen og efter otte uger, havde alle tre grupper taget på – men ikke den samme type vægt. For personerne, der spiste en lavproteinkost lagrede 95 pct. af de ekstra kalorier som fedt, mens grupper med normal og højproteinkost lagrede halvdelen som fedt og halvdelen som muskler.

Mangler du en madplan til hverdag? Få en på Femina.dk

Bliver lagret som fedt og muskler

I undersøgelsen blev testpersonernes stofskifte målt, og mens lavprotein-gruppen ikke forbrændte ekstra kalorier under hvile, oplevede den midterste gruppe at forbrænde 160 kalorier om dagen, mens højproteingruppen forbrændte 227 kalorier mere.

Når man spiser flere kalorier, end man forbrænder, vil man altid tage på. Uanset hvad man spiser.

Men der er altså forskel på, hvad du spiser, hvad man forbrænder, og hvad der bliver lagret som fedt og muskler.

Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.