Derfor er det vigtigt at få orgasme om aftenen
Du udskiller stresshormoner, hvis ikke du får en orgasme, og det kan spolere din søvn.
Sex med orgasme hjælper dig med at falde i søvn. Men får du ikke orgasme og må gå i seng utilfredsstillet, kan det faktisk ødelægge din søvn.
Sex med orgasme hjælper dig med at falde i søvn. Men får du ikke orgasme og må gå i seng utilfredsstillet, kan det faktisk ødelægge din søvn. Foto: Scanpix/Modelfoto


En god og tung nattesøvn er afgørende for, hvor friske og veloplagte vi føler os næste dag. Men det er ikke nok bare at lægge sig til rette under dynen, hvis man vil sikre sig selv en ordentlig nattesøvn.

For sex, der for mange par finder sted netop i sengen inden sengetid, kan faktisk være med til at ødelægge nattesøvnen. Og det kan du helt klart mærke næste morgen.

Har du svært ved at komme, når du dyrker sex, så kan du få hjælp på Q.dk, hvor du kan finde en guide til din orgasme

- Vellykket sex, altså sex med udløsning, har faktisk en positiv effekt på søvnen. Men dyrker man uforløst sex, har det den helt modsatte effekt. I det tilfælde vil man føle sig frustreret, og så vil der blive udskilt stresshormoner, hvilket ikke er godt for nattesøvnen, siger Jan Ovesen, der er overlæge ved Scansleep og specialist i søvn, til Femina.

Han tilføjer, at en vellykket omgang sex faktisk er den eneste form for fysisk aktivitet, der er i orden, inden man lægger sig til at sove, hvis man altså vil være sikker på at sove godt.

Ud over at være træt, så kan manglende søvn også ende med at give dig allergi: Læs hvorfor på ugebladet Søndags hjemmeside

Lad løbeskoene stå inden sengetid

Så hvis man vil give sig selv de bedste betingelser for at få en god nattesøvn, skal man lade løbeskoene stå i ro, ligesom det ikke er lige inden sengetid, at støvsugeren skal findes frem fra skabet.

Sex: Én gang om ugen gør os lykkeligst

- Man skal faktisk helt undgå fysisk aktivitet, inden man skal i seng. Fysisk aktivitet som eksempelvis en løbetur får nemlig kroppen til at udskille forskellige typer hormoner og adrenalin, og det vil derfor blive svært at falde til ro og overhovedet at falde i søvn, siger Jan Ovesen og anbefaler, at man i hvert fald holder sig fra løbeskoene i to til tre timer inden sengetid.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.