Derfor bør du droppe høje hæle
Vil du gerne kunne løbe langt uden at få skader? Så tænk over det fodtøj, du bruger til hverdag.
Der er flere gode grunde til at undgå sko med høje hæle til hverdag. Hvis du interesserer dig for motionsløb eller maratonløb, har du endnu en grund: De høje hæle til hverdag går nemlig ud over din løbetræning.
Der er flere gode grunde til at undgå sko med høje hæle til hverdag. Hvis du interesserer dig for motionsløb eller maratonløb, har du endnu en grund: De høje hæle til hverdag går nemlig ud over din løbetræning. Foto: Scanpix/Modelfoto


Er du også blevet bidt af den nye dille at løbe langt og måske drømmer du endda om at løbe et maraton.

Så er der lige nogle ting, du skal være opmærksom på, så du får større chance for at gennemføre et løb uden skader, skriver Søndag.dk på baggrund af Top 25 Marathon Training Tips Shape.

Er du endnu ikke helt klar på de lange distancer, så fortvivl ikke. Det er nemlig slet ikke spild af tid at holde sig til at løbe to kilometer: Læs hvorfor på Søndag.dk

Løbesko

Det lyder banalt, men gode løbesko er en af de vigtigste forudsætninger for at løbetræne, uden at risikere overbelastningsskader. Derfor kan det altid betale sig at få lavet en professionel løbetest i en løbeforretning.

Drop høje hæle

Imens du træner intensivt op til et løb, så drop hælene. Den mekaniske belastning ved at gå på høje hæle er for hård ved dine fødder, ankler, knæ, dine lægmuskler og akillessener og udgør unødvendigt stress på din krop.

Kom i topform på 7 minutter: Læs mere på Søndag.dk

Træning

Det er vigtigt at løbetræne for at blive bedre til at løbe, men det er også vigtigt at udsætte kroppen for en anden form for træning et par gange om ugen. Prøv f.eks. at supplere med yoga, styrketræning med egen kropsvægt og løse vægte.

Er du i tvivl om, om du skal bruge lette eller tunge vægte når du styrketræner, så få svaret lige her på Søndag.dk

Pilates er også godt eller svøm nogle baner i den lokale svømmehal. Samtidigt med, at du holder pause fra at stødbelaste dine knogler og led, forbedrer du din generelle fysiske form ved at styrke dine muskler og mobilisere dine led.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.