Derfor bør du droppe at være misundelig
Du kan slippe den gnavende misundelse ved at lære at glæde dig på andres vegne. Du kan oven i købet vende den til din fordel, lyder budskabet i en bog.
Den der irriterende følelse af misundelse, der sidder og gnaver ... Den kan du faktisk slippe af med!
Den der irriterende følelse af misundelse, der sidder og gnaver ... Den kan du faktisk slippe af med! Foto: SCANPIX arkiv


Af Cecilie Wenstrup, Aller Media

Det er de færreste, der vil indrømme det, men alle oplever det fra tid til anden; det lille, skærende stik af misundelse, når vi ser eller hører om andre, der har noget, vi gerne selv vil have, hvad enten det er det flotte lange lyse hår, det spændende job, den dejligste kæreste eller særlige evner vi ikke selv er i besiddelse af. Misundelsen stikker som en brod, og den kan gøre os både bitre og flove. For misundelse er et tabu.

Derfor bliver du misundelig: Læs hvorfor på Femina.dk

- Man kan ikke blive misundelig, medmindre man er faldet i sammenligningsfælden. Vi sammenligner os hele tiden med andre, og det er der, vi oplever misundelsen, forklarer sexolog og forfatter Sara Skaarup, der har skrevet bogen ’Medglæde kunsten at glæde sig med andre’, som hun har skrevet i samarbejde med læge og parterapeut Jesper Bay-Hansen.

- Misundelse er dog ikke dårligt, hvis vi bruger følelsen rigtigt. Der er potentiale i misundelse. Vi kan bruge den som en slags drømmeindikator, den kan være et brændstof for os, hvor man siger ’det skal være løgn, næste år skal jeg have opnået det samme’. Misundelsen kan nemlig anspore os til at arbejde videre mod det, vi gerne vil have, siger Sara Skaarup.

Føler man misundelsen komme, skal man med det samme anerkende følelsen, og forsøge at vende den til sin egen fordel.

- Accepter følelsen og tænk over, hvad det er, den vil fortælle dig. Hvad er det, der har udløst følelsen? Lader du den bare simre videre, så kan du ende med at føle dig bitter og indebrændt, og du kan skabe en distance, der i sidste ende vil være til skade for dig selv, påpeger Skaarup.

Sådan takler du din misundelse: Læs mere på Q.dk

En retfærdig harme

Man kan også opleve, at man i forbindelse med for eksempel sit job føler man er blevet forbigået, og det er kollegaen ved siden af en, der høster frugterne. Det er en retfærdig harme, man føler i de tilfælde. En følelse af at nu, er det nok.

- Man skal ikke være så ked af de følelser, for her er det man kan sige, at nu, vil man ikke acceptere det længere, og man kan blive nødt til at slå i bordet over for sin chef, og sige at sådan forholder det sig, og det og det vil jeg have. Det kan være godt til at få renset luften, og få gjort noget der er til gavn for en selv og stå op for én selv, siger Sara Skaarup.

Ros og anerkend den person du er misundelig på

Er der en person på for eksempel din arbejdsplads eller i din omgangskreds, som har opnået lige det, du selv gerne vil, så skal du, i stedet for at dyrke misundelsen, hellere rose vedkommende og sige ’det er vel nok fedt for dig, og jeg synes virkelig, du er inspirerende’. Det vil smitte af på dig selv, og løfte dig selv op og give dig energi. Sara Skaarup har blandt andet følgende konkrete råd.

- Du kan også spørge, om I ikke skal gå ud og drikke en øl, og her kan du spørge ind til, hvordan personen kom dertil, eller opnåede det, du også selv gerne vil. Personen vil blive glade for at få ros, og han eller hun vil huske dig bagefter. Du vil formentlig også opleve, at alle har måttet kæmpe deres egne kampe for at komme til det sted, de er, siger Skaarup og fortsætter:

- Det er i det hele taget godt at få ventileret misundelsesfølelsen. Det gælder også, hvis det er  veninden, der er blevet gravid eller lige har fået en kæreste. Har man sagt det åbent, så er det også ude, og du vil meget lettere kunne smide din følelse af misundelse. Det handler om at kunne glæde sig på andres vegne, og vende det positivt til sin egen fordel, siger Sara Skaarup.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.