Der var ikke meget knas i chipsene eller brus i sodavanden for Pepsi i 2015. Selskabet selv glæder sig over, at man har nået sine egne mål, men tallene i det netop aflagte regnskab for 2015 viser tilbagetog over hele linjen.
Omsætningen faldt til 63,1 milliarder dollar fra 66,7 milliarder dollar i 2014 og resultatet fulgte med.
Mens et nettoresultat på 5,5 milliarder dollar - 36 milliarder danske kroner - nok næppe skaber tumultagtige klagescener på chefgange, var det over en milliard dollar færre end i 2014.
- Vi er glade for at kunne rapportere, at vi har mødt eller overgået alle de finansielle mål, vi satte os for 2015 og demonstrerede en solid forretning trods svingene makroøkonomiske forhold.
- Vores portefølje af produkter er strategisk designet til at modstå de nuværende makroøkonomiske udfordringer, skriver administrerende direktør Indra Nooyi i regnskabet.
Pepsi består ikke bare af kendte sodavandsmærker som Pepsi, 7up og MountainDew, men også chipsprodukter som Lays og Doritos.
Chipsforretningen under Frito-Lays North America klarede sig hæderligt med en lille omsætningsstigning til 14,8 milliarder dollar.
Men forretningen i specielt Europa og Sydamerika havde det hårdt med omsætningsfald på 22 og 13 procent.
Pepsi blev introduceret på markedet i 1893 af apotekeren Caleb Bradham. Op igennem det 20.-århundrede voksede Pepsi sideløbende med Coca-Cola, der har været selskabets ærkerival i over 100 år.
Coca-Cola leverede regnskab tirsdag, og også her var der tilbagegang i salget. Omsætningen faldt til 44,3 milliarder dollar. Til gengæld var Coca-Cola bedre til at omsætte salg til resultat og kunne notere sig et overskud på 7,4 milliarder dollar.
/ritzau/