Denne sygdom har danskerne googlet i 2014
Kampagnen, hvor kendte hældte isvand ned over sig selv, havde succes med at øge interessen for sygdommen ALS.
Kampagnen "Ice Bucket Challenge" havde til formål at øge opmærksomheden om ALS ved at få personer til at hælde isvand ud over sig selv, inden de udfordrede tre nye til at gøre det samme.
Kampagnen "Ice Bucket Challenge" havde til formål at øge opmærksomheden om ALS ved at få personer til at hælde isvand ud over sig selv, inden de udfordrede tre nye til at gøre det samme. Foto: Greg Lehman/AP


Net-kampagnen "Ice Bucket Challenge", hvor mere eller mindre kendte personer hælder isvand over sig selv, har fået danskerne til at søge mere viden om sygdommen ALS. Det viser en opgørelse over danskernes Google-søgninger i 2014.

ALS, der er en forkortelsen for Amyotrofisk Lateral Sklerose, er en form for sygdom, hvor nervecellerne i den forreste del af rygmarven og hjernebarken langsomt ødelægges, hvorefter den syge dør.

Kampagnen havde netop til formål at øge opmærksomheden om sygdommen ved at få personer til at hælde isvand ud over sig selv, inden de udfordrede tre nye til at gøre det samme.

Opgørelsen, der er foretaget af Google, viser også, at "hvad er ALS" er det tredje mest søgte spørgsmål - kun overgået af nysgerrighed om ebola og patentdomstolen.

Google har også opgjort, hvilket ord danskerne har søgt mest i 2014. Her er iPhone 6 det mest søgte ord, mens MGP 2014 blev den mest søgt danske begivenhed med en fjerdeplads på listen over søgeord.

Ud over nysgerrighed om MGP, ebola og sport var danskerne også ivrige efter at få motioneret de små grå på øverste etage. Spillet "2048", der skal udfordre spillerens logiske sans, er det femte mest søgte ord blandt danskerne i 2014.

Og det er ikke unaturligt, at danskerne søger efter andet end svar og personer på Google. Det mener chef hos Google i Danmark, Morten Petersen.

- Det hænger sammen med, at vores forventninger til søgemaskinernes resultater vokser i takt med, at flere får smartphones, tablets, ure og måske endda briller, der kan bruge Google, siger han.

Interessen for konkurrencen om kåringen af en nationalret kan også ses på søgningerne på Google, hvor stegt flæsk og frikadeller oplever et boom i søgninger.

Det er dog ikke nok til at overgå danskernes kærlighed for blomkål. De to mest søgte madretter i 2014 er blomkålsris og blomkålspizza.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.