Denne 'gammeldaws' plante er mega-sund
Der er god grund til at spise de sunde grønne blade – læs her hvorfor.
Grønkål er supergod mad for dig.
Grønkål er supergod mad for dig. Foto: SCANPIX arkiv


Af Jo Brand, FEMINA, Aller Media

Grønkålen har fået en opblomstring som ingrediens i alt fra smoothies til aftensmad, og det har den fortjent, for den er både fiberrig, kaloriefattig og rigtig, rigtig sund.

Sofia Sommer, der er ernæringsøkonom og forfatter til bl.a. ”Sunde vaner Smuk figur – 7 enkle trin til en krop du elsker”, giver dig her seks gode grunde til at spise masser af grønkål.

Få opskriften på en lækker pizza med grønkål

  1. Grønkål er en af de ting, du roligt kan spise dig mæt i, hvis du vil tabe dig. Den indeholder nemlig kun 60 kcal per 100 gram.
  2. Du får masser af fibre, når du spiser grønkål, og det betyder blandt andet, at du får stimuleret din fordøjelse. Derudover fylder fibrene godt i maven, hvilket vil sige, at grønkål også har en høj mæthedsværdi.

Du kan også lave en lækker grønkålssuppe – få opskriften her

  1. Indholdet af C-vitamin i grønkål er højt, faktisk højere end C-vitaminindholdet i en appelsin. Og C-vitamin er godt, når det kommer til et velfungerende immunforsvar.
  2. Grønkål indeholder også kalk, og kalk er med til at styrke knoglerne og dermed forebygge knogleskørhed.
  3. Ligesom andre grønne grøntsager indeholder grønkål klorofyl, der medvirker til at øge mængden af røde blodlegemer, hvilket betyder, at du får mere ilt til dine muskler og celler.

Få opskriften og ugeplan til den populære kålsuppekur

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.