Denne fejl skal du undgå om natten
Står du op midt om natten, og har du svært ved at falde i søvn bagefter, så er det måske fordi, du laver denne klassiske fejl.
Står du op midt om natten, og har du svært ved at falde i søvn bagefter, så er det måske fordi, du laver denne klassiske fejl.
Står du op midt om natten, og har du svært ved at falde i søvn bagefter, så er det måske fordi, du laver denne klassiske fejl. Colourbox


Alle har prøvet det - man vågner om natten og skal lige op og tisse. Ude på badeværelset tænder vi lyset, og det samme i gangen til og fra soveværelset.

Sagen er bare, at når vi så kommer tilbage til den varme seng, så kan vi ikke falde i søvn igen. Hele problemet skyldes i langt de fleste tilfælde én ting: Lyset.

Dårlig søvn kan skyldes mangel på dagslys. Læs mere på oestrogen.dk

-              En af de værste ting, man kan gøre, er at tænde et meget skarpt lys. Lyset kan gøre det langt mere svært for dig at falde i søvn igen. Det er jo ganske normalt, at man lige tænder diverse lys, når man skal på toilettet, men det skal man altså undgå. Når skarpt lys rammer øjnene om natten, så tror hjernen, at det er dag, og det kan ødelægge din døgnrytme, og dermed resten af din søvn den nat, forklarer læge Michael Grandner, der er ekspert i søvn og tilknyttet Pennsylvania University, til Huffington Post.

Vejen til en bedre nattesøvn. Læs mere på oestrogen.dk

Men hvad er alternativet, for man skulle jo nødigt snuble ned af trappen eller falde over skoene i gangen.

-              Sæt en pære i en lampe i gangen, soveværelset eller på toilettet med et beskedent lys. Det skal gerne være i en rød, orange eller gullig farve. Det lys, som vi ser i dagtimerne, er blå-grønt, men det lys finder du ikke i de orange-røde farver, og det vil hjælpe, slutter Michael Grandner.

Cecilie Wenstrup, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.