Den var ikke gået på en arbejdsplads: Forsker om elendigt indeklima på skoler
Danske skolebørn er trætte som aldrig før. Ifølge en forsker skyldes det blandt andet et elendigt indeklima.
Det står skidt til med indeklimaet på de danske folkeskoler. Det er skidt for elevernes koncentration, forklarer forsker.
Det står skidt til med indeklimaet på de danske folkeskoler. Det er skidt for elevernes koncentration, forklarer forsker. Foto: Tommy Kofoed / Scanpix


De danske skoleelever er søvnige som aldrig før, viser en undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed. Ifølge en af undersøgelsens forfattere skyldes det især for lidt søvn og for meget tid med elektronik.

Men skolernes indeklima er absolut ikke med til at gøre eleverne mere friske, mener forskeren Kasper Lynge Jensen. Han er civilingeniør, ph.d. og sektionsleder for Bæredygtigt Byggeri i Teknologisk Institut.

Kæmpe efterslæb med renoveringer

- Helt overordnet set går det rigtig skidt med indeklimaet på de danske folkeskoler. Mange af dem er bygget i 60'erne og 70'erne, og der er et kæmpe efterslæb med renoveringer. Klasseværelserne er slet ikke bygget til at håndtere det antal elever, der er i en klasse i dag. Det bliver for varmt om sommeren og for koldt om vinteren. Men det handler først og fremmest om mangel på frisk luft, forklarer Kasper Lynge Jensen.

Den friske luft er ikke bare behagelig. Den er også vigtig, hvis vi skal bruge hovedet.

- Frisk luft er med til at sikre, at vi kan tænke klart og ikke sidder og døser hen. Vi har lavet undersøgelser, som viser, at hvis man øger tilførslen af frisk luft til det, som Arbejdstilsynet kræver, laver eleverne ganske enkelt mellem tre og syv procent flere korrekte besvarelser i dansk og matematik. De når simpelthen at lave flere korrekte besvarelser på samme tid, hvis der er et ordentligt indeklima, fortæller Kasper Lynge Jensen.

Bevægelse giver dårlig luft

Han påpeger også, hvordan elementer i folkeskolereformen kan skade indeklimaet.

- Det hjælper ikke på indeklimaet, at børnene skal være i klassen længere tid på grund af skolereformen. Og det hjælper heller ikke, at man skal have mere bevægelse i skolen. Der vil meget hurtigt begyndte at lugte, mens duggen driver ned af ruderne, siger Kasper Lynge Jensen.

Den dårlige luft kan måske gøre dagligdagen sværere for børn med særlige behov, som i dag skal inkluderes i almindelige skoleklasser:

- Vi ved endnu ikke, hvordan indeklimaet påvirker de urolige eller følsomme børn, men vores tanke er, at det måske kan være med til at skubbe dem ud over grænsen.

Godt klima er en god investering

I Skole & Forældre, som repræsenterer landets skolebestyreler, går man meget op i skolernes indeklima. Men ofte rammer man en mur, når man ønsker forbedringer.

- Man mærker tydeligt, hvis børnene kommer hjem fra en lang dag og har ondt i hovedet på grund af larm og dårligt indeklima. Men når man påpeger det over for kommunerne, spørger de tit, hvor de så skal spare i stedet. Og de skoler, som selv står for vedligeholdesen, vælger tit at bruge pengene på bøger og lejrskoler, fordi man jo synes, at det giver mere værdi på den korte bane, siger Mette With Hagensen, formand for Skole & Forældre.

Men selvom det er dyrt, er indeklimaet bestemt værd at investere i, mener Kasper Lynge Jensen fra Teknologisk Institut.

- Hvis forholdene var så ringe på et kontor, ville en arbejdsgiver få løst problemet rigtig hurtigt, for det giver dårligere produktivitet og kan ses på bundlinjen. I skolerne er det absolut også en stor omkostning at løse problemet. Men spørgsmålet er, om vi har råd til at lade være, siger han.

Dårligt indeklima

En undersøgelse fra Danmarks Tekniske Universitet og Danish Science Factory har tidligere vist, at indeklimaet er dårligt i 6 ud af 10 danske folkeskoleklasser. Så dårligt, at det kan give lærere og elever kvalme, hovedpine, irritation af slimhinderne og luftvejsinfektioner på grund af for lidt ilt.

Kilde: DTU / Danish Science Factory

UDVID

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.