Den store slutspurt: Så hidsige bliver valgets sidste dage
Nu er slutspurten for alvor i gang. Avisen.dk giver et bud på, hvad der vil præge valgkampens sidste afgørende dage.
Slutspurten er gået ind, og der er kamp til stregen mellem de to statsminister-kandidater
Slutspurten er gået ind, og der er kamp til stregen mellem de to statsminister-kandidater Foto: Keld Nanvtoft/ Scanpix


Det har været en dramatisk valgkamp, hvor begge fløje har kæmpet intenst for at styrke deres position i et nærmest uset tæt løb mod regeringsædet. Og kampen ser ikke ud til at blive mindre intens, nu hvor slutspurten sætter ind.

- Der vil ske en forstærkning af det, vi allerede har set. Det er nu, partiernes budgetter bliver brændt af. Det vil være en ren tsunami af valgannoncer, der kun accelererer de sidste dage, fortæller politisk kommentator Thomas Larsen.

En endnu mere intens kampageføring er også det, politisk kommentator Christine Cordsen forudser.

- Man vil bruge alle midler til rådighed. Flere mennesker på gaden, flere annoncer, mere tv-debat og direct mail. Og så vil alle partier sætte endnu mere ind på de sociale medier, hvor de kan få deres kernevælgere til at sprede budskabet, siger hun.

Fordi løbet er så tæt, kan alt nå at ske. Derfor slutter valgkampen ikke, før de allersidste valgurner lukker.

- Det er så nervepirrende tæt et løb, at ingen tør læne sig tilbage, før danskerne har sat de sidste kryds torsdag aften, fortæller Thomas Larsen.

Duellerne er afgørende

Det er særligt den store gruppe af tvivlere, der gør valgresultatet så uforudsigeligt. Derfor vil partierne gå målrettet efter dem i slutspurten.

- De skal appellere til alle dem, der stadig er i tvivl. Rigtig mange bestemmer sig jo først i stemmeboksen. Det er også derfor, at både Venstre og Socialdemokraterne er kommet med ældre-udspil. Her er nemlig en stor gruppe af tvivlere, fortæller Christine Cordsen.

Særligt tv-duellerne vil være vigtige for at nå ud til de mange tvivlere. Derfor vil både Venstre og Socialdemokraterne lægge mange kræfter i at vinde kampen på skærmen.

- Duellerne er rigtig vigtige. Det er her, de har en sidste chance for at påvirke tvivlerne. Og så har duellerne et kæmpe publikum, så de kan nå ud til rigtig mange, fortæller Thomas Larsen.

Ikke flere store udspil

Selvom kampagnerne stadig buldrer derudaf, kommer der nok ikke flere skelsættende udspil fra partierne.

- Informationstågen er efterhånden så tæt, at det bliver svært at komme med noget nyt. Det er ikke længere jomfrueligt land, og vælgerne er ved at være mættede, fortæller Thomas Larsen.

For mange kampagner med flotte løfter kan også skræmme nogle vælgere væk, mener han.

- Vælgerne har slået deres bull shit-detektor til. De ved godt, at partierne bare vil vinde stemmer nu. Så for meget valgflæsk kan også ødelægge troværdigheden. Løfterne skal jo helst indfries efter valget.

Derfor vil det politiske indhold mest være præget af de dagsordener, som S og Venstre allerede har sat.

- S vil kæmpe for, at debatten handler om velfærd kontra nulvækst og om Løkkes person. Venstre vil kæmpe for, at emnet forbliver udlændinge og vil forsøge at gøre valgkampen politisk i stedet for personligt, fortæller Christine Cordsen.

Negative kampagner om Løkke

Og de personfikserede kampagner er S efterhånden gode til. De har netop sendt breve ud til 1,5 millioner danskere for at advare dem mod Lars Løkke Rasmussen i et forsøg på at vinde de afgørende stemmer.

- At komme ind gennem brevsprækken er en meget direkte måde at få foden indenfor hos de danske familier. Så mon ikke vi vil se noget lignende fra Venstre snart, fortæller Thomas Larsen.

Hele valgkampen igennem har Socialdemokraterne forsøgt at fremstille Lars Løkke Rasmussen negativt. De ved godt, at Helle Thorning-Schmidt har et bedre image end Lars Løkke Rasmusen, og det bruger de særligt over for en bestemt gruppe vælgere.

- S går målrettet efter Dansk Folkepartis vælgere, fordi de ved, at de her vælgere ikke kan lide Lars Løkke Rasmussen. Derfor advarer de vælgerne om konsekvenserne af at pege på Løkke, fortæller Christine Cordensen.

Men de meget personlige kampagner kan også blive for meget for vælgerne. Det mener Thomas Larsen, der forudser, at tonen i valgkampen vil fortsætte med at være hård til det sidste.

- Mange føler, at S er gået for langt i deres negative kampagne mod Lars Løkke Rasmussen. Det er meget amerikansk og kan virke groft i danske standarder. Men det er en bevidst strategi, som S vil fortsætte til det sidste, fortæller Thomas Larsen.

Kvinderne kan afgøre valget

Alligevel mener Thomas Larsen, at socialdemokraterne har været utrolig dygtige til at føre valgkamp og være et skridt foran.

- Hvis jeg sad i Socialdemokraternes førerbunker, ville jeg være meget tilfreds. Alle havde regnet med, at kampen var tabt på forhånd. Men nu er de rykket til et punkt, hvor de reelt kan vinde valgkampen. Det er et mindre mirakel.

Og hvis de kvindelige vælgere bliver ved med at rynke på næsen af Lars Løkke Rasmussen, så kan det også ende med at afgøre valget.

- Kvinderne kommer til at spille en afgørende rolle. Det er et problem for Venstre, at de er bagud på point blandt kvinderne. Det kan godt blive udslagsgivende på valgaftenen, siger Thomas Larsen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.