Nyhedsbrev | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere herCookies & privatlivspolitik

Den Blå Avis snupper dine penge

Forbrugerrådet retter kritik mod netgiganten

og 16. november 2009 kl. 07:03
Start et spil på Spigo.dk
Spil
For at læse den klassiske papirudgave af Den Blå Avis behøver du ingen brugerkonto
For at læse den klassiske papirudgave af Den Blå Avis behøver du ingen brugerkonto Foto: Gert Jensen / POLFOTO

Har du sat penge ind på en konto på Den Blå Avis website, så er de måske allerede forsvundet.

For efter blot 90 dage bliver pengene på din konto nulstillet. Din konto overlever, men tilbage står et rundt nul i kroner og ører.

"Det er tyveri ved højlys dag. Jeg satte 100 kroner ind på dba.dk før de nye vilkår trådte i kraft. Mine resterende 30 kroner er nu forsvundet. Det er ikke beløbet, der er problemet. Det er princippet i tyveriet," siger dba.dk-bruger Claus Berno, der arbejder med at udvikle it-systemer.

Det er nye brugerbetingelser på dba.dk, der strammer reglerne for konti på nettjenesten. Forbrugerrådet mener, at stramningen er helt urimelig.

"Det er simpelthen ikke fair at tage kundernes penge," fastslår jurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup over for Newspaq. Hun forstår godt Claus Bernos vrede.

"90 dage er også meget kort frist. De fleste vil kun bruge siden sjældent. Så forbrugere, der sælger ting med meget lange mellemrum, bliver straffet," siger Anette Høyrup.

800.000 danskere har lige nu en konto på dba.dk.

Den Blå Avis' direktør, Claus Andersen, indrømmer, at konti bliver nulstillet. Men han opfordrer kunder til at sende en mail til Den Blå Avis, så bliver pengene betalt tilbage.

Men den mulighed står der intet om - hverken med stort eller småt - i brugerbetingelserne. Derfor giver Forbrugerrådet ikke meget for den forklaring.

"Det kan ikke være rigtigt, at forbrugeren skal henvende sig for at få deres egne penge igen. Hvis Den Blå Avis vil nulstille konti, så burde pengene automatisk gå ind på brugerens bankkonto eller noget lignende," opfordrer det fra Høyrup. Hun forventer, at Den Blå Avis ændrer de nye kundebetingelser.

Det har Den Blå Avis dog ingen planer om.

"Vi er ikke ude på at tage folks penge. Men det handler om, at vi har store omkostninger ved at administrere konti med småbeløb. Alternativet til nulstilling er gebyrer for i det hele taget at have en konto," forklarer Claus Andersen.

Dba.dk er ikke den eneste nettjeneste, der nulstiller inaktive konti. Men ingen har så kort en frist som Den Blå Avis, vurderer juristen fra Forbrugerrådet.

Debat om artiklen:
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
16.11-2009 | 13:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites