Biler der står og samler støv er en dyr affære. Det har været med til at åbne danskernes øjne for delebilordninger, hvor man enten lejer sin egen bil ud, eller lejer andres biler efter behov.
En ny undersøgelse om trafikvaner, der er lavet for Det Økologiske Råd, viser, at danskerne er positive for delebiler og ser dem som et reelt alternativ i hverdagen. Men når der skal sættes handling bag ordene, og vi skal sætte os bag rattet, hænger vi i bremserne.
Af de 704 adspurgte mellem 18 og 35 år overvejede næsten en tredjedel at bruge delebiler, og over en femtedel mente, at det ville være en god løsning til at dække deres transportbehov. Kun fire procent, eller en ud af 25, er derimod medlem af en delebilordning. Ifølge Marlene Freudendal-Pedersen, der forsker i transportvaner ved RUC, er det, fordi vi har svært ved at skulle give slip på privatbilen.
- Har man anskaffet sig en bil, giver den en følelse af frihed og fleksibilitet, der ikke nødvendigvis har sin rigtighed. Men følelsen af frihed kan være en barriere for, at man ikke vælger en delebil i stedet for, forklarer Marlene Freudendal-Pedersen til Newspaq.
Hun mener, at vi lader os forblænde af illusionen om frihed, der omgiver personbilerne.
- Selve idéen om, at man kan gå ned og tage bilen, når det passer en, betyder rigtig meget, og det kan være rigtigt svært at give slip på. Men kigger man på det at have en bil i en storby, så ved vi jo godt, at bilen ikke er specielt meget hurtigere, eller mere fleksibel, end hvis man tager metroen eller cyklen, påpeger hun.
Men trods den lave procentsats af danskere der bruger delebilerne, er det en branche, der vokser i rivende hast.
Hos selskabet GoMore får man i øjeblikket 15.000 nye brugere hver måned. En fjerdel af dem tilmelder sig delebilordningen. Administrerende direktør Matias Møl Dalsgaard understreger, at det kun er et spørgsmål om tid, før danskerne for alvor tager delebilerne til sig, hvis man spørger brugerne selv.
- Jeg ser ingen grund til, at vi ikke kan ende med både en og to millioner medlemmer over tid, hvis det her bliver en almindelig måde at transportere sig på. Det er et spørgsmål om at få brudt danskernes bilvaner. For vi ser, at dem der bruger delebilerne bliver hængende og bruger ordningen gentagne gange, fordi de synes, at det er nemt og billigt, siger han til Newspaq.
GoMore er Danmarks største virksomhed for privat biludlejning og samkørsel med 200.000 medlemmer og 1800 biler.
Newspaq