Debattøren Mette Viktoria Pabst koger ikke bare kongehuset ned til en Maggi-terning bestående af en blanding af underholdning og ligegyldighed. Hun degraderer også kongehusets popularitet i befolkningen til at være et levn fra forrige årtusinde, som ikke hører et moderne demokrati til.
Hun skriver således i et indlæg i Jyllands-Posten, at kongehusets nylige ankomst på de sociale medier ikke er andet end en charmeoffensiv for at holde på danskernes opbakning.
Mette Viktoria Pabst mener, at den royale familie bør indse, at der ikke er plads til dem i dette århundrede.
- Bevares, jeg ved da, at mange stadig er glade for at læse om Prins Henriks nyeste påfund i Se&Hør og glane ved de søde billeder af kronprinseparrets børn i Billedbladet. Men det er præcis også, hvad de kongelige er i dag – reduceret til kendisser på linje med sangtalenter som Rasmus Seebach og Medina. Nogen, vil måske af og til synes, det er sjovt at høre om i de kulørte blade – men ikke nogen, der skal have hverken indflydelse eller magt i vores land, skriver Mette Viktoria Pabst.
Hun mener desuden, at hun kan ane, at kongehusets medlemmer er klar over, at deres forhold med danskerne er begyndt at vakle, og at de desperat er gået i charmeoffensiv for at holde på danskernes opbakning lidt endnu.
- Men helt ærligt virker den pludselig opvågning til det 21. århundrede mere som en desperat kærestes sidste skrig på opmærksomhed end noget andet, skriver hun.
Er de apanagen værd?
Om kongehuset er skatteydernes årlige bidrag på over 400 millioner kroner værd stiller hun også spørgsmåltegn ved:
- Hvorfor gider danskerne betale flere hundrede millioner hvert år på at holde deres kendisser på flotte slotte med prægtige kjoler og massevis af tjenere? Vi lever ikke i fortiden. Vi kan rent faktisk få underholdning, kendisser og drama uden at skulle betale uhyrlige summer ind til en familie, der tilfældigvis kan kalde sig kongelige.
Hvor om alting er, så ser det ikke ud til, at kongehusets popularitet er faldende. Alene på Facebook har over 80.000 valgt at følge de royale opdateringer, og på Instagram, som er det andet af to sociale medier kongehuset har valgt, er der nu over 43.000 følgere.