De første dele af forulykket F16 fly er bjærget
Det er søværnets miljøskib Gunnar Seidenfaden, der arbejder med at hæve det forulykkede fly.
Et dansk F-16 kampfly fra Fighter Wing Skrydstrup styrtede tirsdag eftermiddag klokken 14.30 ned i Nordsøen. Det lykkedes piloten at skyde sig ud med katapultsæde. Søndag forsøges vraget hentet op fra havbunden. (Arkivfoto)
Et dansk F-16 kampfly fra Fighter Wing Skrydstrup styrtede tirsdag eftermiddag klokken 14.30 ned i Nordsøen. Det lykkedes piloten at skyde sig ud med katapultsæde. Søndag forsøges vraget hentet op fra havbunden. (Arkivfoto) Foto: JOACHIM ADRIAN/POLFOTO


De første vragdele af det danske F16 fly, der tirsdag styrtede i havet ud for Rømø, er nu blevet bjærget op fra havbunden. Det fortæller kommunikationsmedarbejder Ninna Falck fra Hjemmeværnskommandoen til Ritzau

Bjærgningsoperationen søndag har været forberedt af Fællesværns Forsvarskommando i flere dage. Hjemmeværnet bidrager ved at sejle pressen ud til stedet, hvor vraget hæves fra havet.

- Vi vil i dag forsøge at bjærge flyet, som ligger spredt i flere dele på havbunden, siger Lars Skjoldan, presserådgiver ved Fællesværns Forsvarskommando i en pressemeddelelse.

De bjærgede vragdele kommer til at indgå som bevismateriale i den undersøgelse af flystyrtet, som Flyhavarikommisionen kommer til at stå for.

Hændelsesforløbet skal ifølge Fællesværns Forsvarskommando afdækkes "nærmest sekund for sekund".

Vraget skal undersøges både på havbunden, og når det er blevet hævet fra bunden af Nordsøen.

Det er meget sjældent, at et F16 fly styrter. Da det skete i tirsdags, var det ved en såkaldt kontrolleret udskydning, hvor piloten kunne nå at sikre, at flyet ikke landede i beboede områder, hvor det kunne forårsage skade på bygninger og mennesker.

Det var under en øvelse, at piloten havde fundet en fejl ved landingsstellet og måtte skyde sig ud med katapultsæde med 450 kilometer i timen. Han blev senere samlet op af en af Flyvevåbnets redningshelikoptere.

F-16-piloter træner hvert kvartal i at blive skudt ud af cockpittet, hvis uheldet er ude. Hele sædet bliver skudt ud med faldskærm. De træner også, hvad de skal gøre, hvis de lander i vandet.

Piloten fra tirsdagens styrt har det ifølge Forsvaret godt.

Allerede onsdag var han tilbage på jobbet på Flyvestation Skrydstrup, hvor han ifølge DR brugte dagen på at deltage i debriefing-møder.

Han havde også en flaske alkohol med til de mekanikere, der reparerer katapultsæderne som tak for et godt stykke arbejde.

Efter ulykken har mekanikerne undersøgt de øvrige danske F-16-fly for at sikre sig, at landingsstellet på dem er i orden.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.