Danskernes uvilje mod hud-kemikalier stiger
Danskernes interesse for naturlige produkter er mærkbart stigende. Vi er skeptiske over for produkter uden svanemærket, lyder vurderingen.
Danskerne er i stigende grad blevet skeptiske over for indholdet af de produkter, de smører på huden. det mærkes i salget af hudplejeprodukter med svanemærket på.
Danskerne er i stigende grad blevet skeptiske over for indholdet af de produkter, de smører på huden. det mærkes i salget af hudplejeprodukter med svanemærket på. Foto: Ernst Tobisch/free


Da man i 2013 genåbnede taxfree-området i Københavns Lufthavn efter en større ombygning, var det med et særligt område reserveret til naturlige hudplejeprodukter.

- På det tidspunkt var det et sats fra vores side, men siden har det vist sig, at det var en rigtig god idé, siger Frank Hansen til Ritzau Fokus.

Han er Head of Categories and Marketing hos Heinemann, der driver taxfree-området i Københavns Lufthavn.

Fra foråret 2013 til samme periode i 2015 er salget af naturlige hudplejeprodukter steget med 18 procent. Inden for det seneste år alene er salget steget med 11 procent.

- Interessen er generelt stigende, og det er meget danske mærker som Rudolph Care og Tromborg, der trækker i den rigtige retning for vores vedkommende, vurderer Frank Hansen.

Eksempelvis har Heinemann netop lanceret Rudolph Cares nye solcreme i deres Naturals-butik. Solcremens popularitet har sikret en stigning i salget af Rudolph Care-produkter på 34 procent sammenlignet med sidste år.

Selvom lufthavnens taxfree-område kan sælge disse produkter 20 procent billigere end landets butikker, mener Frank Hansen ikke, at det alene er årsagen til den øgede interesse for naturlighed.

- Der er ikke nogen tvivl om, at det primært handler om sundhed. Vi vil gerne smøre vores børn ind i produkter, der ikke indeholder alle mulige kemikalier, siger han.

Det er ikke kun i Københavns Lufthavn, at man har mærket en stigende interesse for naturlige hudplejeprodukter. Landets Matas-butikker mærker også interessen.

Her ønsker man ikke at komme med de præcise tal af forretningsmæssige årsager, men Henrik Engberg Johannsen, der er informations- og miljøchef, siger:

- Vi kan se en klart stigende efterspørgsel på produkter med svanemærket eller den blå krans (astma- og allergimærket), så vores tal passer egentlig meget godt på tallene fra Københavns Lufthavn.

Ifølge Henrik Engberg Johannsen har disse produkter en høj troværdighed hos kunderne, da kravene for at kunne få de miljø- og sundhedsrigtige mærker er strenge og fastsat af en uvildig tredjepart.


Fakta: Hvad er naturlige hudplejeprodukter?

For at kunne klassificeres som et naturligt hudplejeprodukt skal produktet have svanemærket.

For hudplejeprodukter gælder det, at det skal overholde en lang række specifikke krav og blandt andet må det ikke indeholde parabener.

Svanemærket er Nordisk Ministerråds miljømærke til non-food produkter som eksempelvis Shampoo, papir og elektronik.

Svanemærket viser, at produktet er blandt de mindst miljøbelastende i den pågældende varegruppe. Mærket sætter både skrappe krav til udledning af giftstoffer og indholdet af uønskede stoffer i varen.

Inden for de seneste to år melder både Matas og Københavns Lufthavn om en mærkbar stigning i interessen for de naturlige produkter.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.