Danskernes bilkøb er blevet mere fornuftige
Tæller man antallet af biler, slår salget rekord. Men alligevel er det fornuften, der råder, vurderer økonom.
Danskerne køber fortsat flere biler. Men de er mindre og billigere end før krisen. (Arkivfoto)
Danskerne køber fortsat flere biler. Men de er mindre og billigere end før krisen. (Arkivfoto) Foto: Colourbox/Free


Der bliver solgt biler som aldrig før i Danmark. September slog igen rekord, og 2016 er godt på vej til at blive det år, hvor der bliver solgt flest biler nogensinde.

Men det er ikke fordi, at danskerne ødsler penge væk på dyre biler. Det er salget af de små, billige biler, der trækker væksten.

- I faktiske tal er der efter september i år solgt 168.470 personbiler mod sidste år 155.121 år til dato.

- Og da der ikke er noget, som peger i retning af nogen afmatning i salget, kan vi se frem til endnu et rekordår i bilsalget, skriver administrerende direktør for De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen.

Hos Danske Bank noterer cheføkonom Las Olsen sig dog, at danskernes samlede forbrug på biler stadig er langt under, hvad det var før krisen.

- Kigger vi i nationalregnskabet, ligger forbruget på biler fortsat en 20-25 procent under, hvad det lå på før finanskrisen.

- Vi køber mange biler, men de er små, siger Las Olsen.

Det hænger ifølge økonomen sammen med, at mens vi har et forbrugsopsving i Danmark, så er det af en helt anden type end før krisen.

- Vi har et stille opsving, der er drevet af, at vi får en større indkomst. Det opsving vi havde før krisen, var drevet af gæld. Alle lånte, fordi de sad med en følelse af, at det gik super godt.

- Nu sparer folk mere op og afdrager på deres gæld. Det betyder også, at folk er fornuftige, når det kommer til at købe ny bil. Folk køber en lille bil, der kører langt på literen. Før krisen gav folk den lidt mere gas, siger Las Olsen.

Mens der sikkert sidder en forhandler af dyre firhjulstrækkere og sukker efter prækrise-tiden, er det godt for økonomien, at folk er mere fornuftige.

- Dette opsving er langt mere holdbart. Opsvinget før krisen fungerede kun, fordi huspriserne steg. Da de faldt, så fik vi en lang og hård nedgangsperiode.

- Nu er opsvinget drevet af stigende indkomster, så der er ikke nær samme risiko for, at det hele falder fra hinanden, siger Las Olsen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.