Danskerne skal også til at betale fartbøder i EU
Justitsministeren glæder sig over, at Danmark bliver tvunget ind i samarbejde om inddrivelse af trafikbøder.
Danske bilister hænger på fartbøden, når den er udskrevet i Danmark. Men det danske retsforbehold har hidtil betydet, at andre EU-landes borgere kan stikke af fra danske bøder, og at danske bilister kan stikke af fra EU-bøder. Nu skal det snart være slut.
Danske bilister hænger på fartbøden, når den er udskrevet i Danmark. Men det danske retsforbehold har hidtil betydet, at andre EU-landes borgere kan stikke af fra danske bøder, og at danske bilister kan stikke af fra EU-bøder. Nu skal det snart være slut. Foto: NIKOLAJ SVENNEVIG/Polfoto/POLFOTO


Nu skal det snart være slut med, at danske trafiksyndere kan slippe for at betale bøder for ugerninger begået i andre EU-lande. Og at andre EU-landes borgere uden problemer kan stikke af fra deres fartbøder i Danmark.

EU-landenes transportministre har i denne uge taget første formelle skridt for at rette ind efter en dom fra EU-Domstolen, der i foråret sagde, at et EU-direktiv om inddrivelse af bøder var vedtaget på en helt forkert måde.

For de fleste af de 28 EU-lande er det lidt lige meget, at direktivet skal flyttes fra det retlige samarbejde til transportområdet.

Men for Danmark, Storbritannien og Irland betyder den juridiske flytning af reglerne, at de tre lande også bliver omfattet.

Og det er justitsminister Karen Hækkerup rigtig godt tilfreds med.

- Det betyder, at vi nu kan få fat i kraven på dem, der har kørt for stærkt. Vi har måttet putte udenlandske bøder i glemmebogen.

- Vi er rigtig glade for, at vi nu kommer til at kunne have det europæiske samarbejde på det felt, siger Hækkerup med henvisning til, at det danske retsforbehold har stået i vejen for, at danske myndigheder har kunnet deltage i udveksling af information med andre EU-lande.

Ifølge ministeren har det ikke bare været et problem for sikkerheden på de danske veje.

Danske virksomheder er også helt bogstaveligt blevet overhalet på vejene af udenlandske konkurrenter, der "har været ligeglade med at overholde fartgrænser".

Den anden vej rundt må danske bilister også regne med, at bøderne for at køre for hurtigt i Frankrig eller uden sikkerhedssele i Tyskland forfølger dem.

- Og det er jo sådan set rimeligt nok, siger Hækkerup.

Ifølge Rigspolitiet blev der i Danmark i 2011 fotograferet 5446 køretøjer fra lande uden for Norden i den automatiske trafikkontrol. Tre ud af fire havde begået en forseelse, som udløste en bøde på over 1000 kroner.

EU-Domstolen har givet de øvrige EU-lande et år til at flytte reglerne fra rets- til transportsamarbejdet. Danmark og de øvrige lande, der indtil nu har stået uden for, får et år mere til at rette ind.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.