Danskerne opgraderer: Køber færre mikrobiler
Bilsalget var endnu engang skyhøjt i januar måned. Men markedet for de populære mikrobiler er ved at være mættet, lyder det fra bilbranchen.
Danskerne køber færre mikrobiler end tidligere og investerer nu flere penge i såkaldte mellemklassebiler som eksempelvis Volkswagen Polo.
Danskerne køber færre mikrobiler end tidligere og investerer nu flere penge i såkaldte mellemklassebiler som eksempelvis Volkswagen Polo. Foto: Volkswagen.dk/screendump/free


Luft i økonomien får flere danskere til at fravælge de senere års populære mikrobiler til fordel for mellemklassebiler med bedre plads til børn og vovhund.

Nye tal fra Autobranchen Danmark og Dansk Industri Bilbranchen viser, at 16.023 nye personbiler blev indregistreret i den forløbne januar, hvilket kun er marginalt færre end rekordmåneden forrige år.

Tallene omfatter både biler solgt til private forbrugere og erhvervslivet. Men det gælder for både familien Danmark og deres arbejdspladser, at kikkerten nu er rettet mod større biler, lyder det fra brancheorganisationerne.

Det ses i salgstallene, hvor andelen af solgte mikrobiler i januar faldt fra 5253 sidste år til 4337 i år. Omvendt forholder det sig med de små familiebiler, som der blev solgt 3543 af i den forløbne måned mod 2847 i januar i fjor.

- Lidt populært sagt kan man sige, at man er gået fra en Volkswagen Up til en Volkswagen Golf. Og tendensen til, at vi får solgt lidt flere mellemklassebiler, forventer vi også vil fortsætte længere ind i 2015, siger Thomas Møller Sørensen, direktør i Dansk Industri Bilbranchen, til Newspaq.

Han peger på, at de danske familier har fået flere penge mellem hænderne. Og samtidig betyder de lave renter, at flere vælger at privatlease de lidt større biler. I 2013 blev hver 20. bil privatleaset, mens det var hver 10. sidste år.

- De rekordlave renter betyder, at bilproducenter og -importører er i stand til at strikke nogle virkelig attraktive pakker sammen til danskerne, hvor de for meget lave beløb hver måned kan få adgang til en nyere bil med forsikring og serviceaftale, siger Thomas Møller Sørensen.

Hos Autobranchen forklarer direktør Jens Brendstrup primært salgstendenserne med, at erhvervslivet er begyndt at investere i deres bilparker igen efter at have holdt på pengene i kølvandet på den økonomiske krise.

Familierne køber også større biler, men hovedparten bliver solgt til erhvervene.

- Virksomhederne har igennem de sidste fire-fem år ligget underdrejet i forhold til at få indregistreret nye biler. Og det er generelt en klar konjunkturindikator for, hvordan erhvervslivet har det. Men nu kan vi se en stigning i forhold til antallet af biler solgt til erhvervene. Det er et sundhedstegn for dansk økonomi, siger han.

Fakta: Solgte biler i januar 2015 - efter størrelse:

Mikro 4337

Mini 4764

Lille familiebil 3543

Stor familiebil 1136

Stor 180

Luksus 35

MPV 925

Sport 14

SUV 948

Øvrige 139

I alt 16.021

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.