Når man ser på, hvilke typer øl der sælges i Danmark, burde enhver brygger droppe idéen om at lave øl med reduceret eller slet ingen alkohol i.
95 procent af de øl danskerne drak i 2014 havde en alkoholprocent på 4,6 og opefter. I Coop Danmark (der ejer Brugsen, Kvickly, Irma og Fakta) ligger det samlede salg af alkoholsvage øl på 2,5 procent.
Alligevel er der grund til at tro, at danskerne er klar til at ændre på deres ølvaner, viser en ny undersøgelse.
I undersøgelsen, som bryggeriet TeeDawn har fået foretaget, svarer 62 procent af deltagerne, at de ville vælge øl med mindre eller ingen alkohol i, hvis bare smagen og udvalget kunne følge med. Smagen er udfordringen, mener grundlægger af TeeDawn-bryggeriet, Henrik Wiese.
- I Danmark kommer der cirka tre nye øl på markedet hver eneste dag, men de er stort set alle på fem procent og opefter. Det efterlader et lille bitte og ret kedsommeligt udvalg af øl med lidt eller ingen alkohol i, siger han til Ritzau Fokus.
TeeDawn brygger netop alkoholsvag øl på mellem 2,5-2,7 procent, men målet er at komme endnu længere ned. Smagen skal bare kunne følge med.
Den store udfordring med alkoholsvag øl er desværre, at trækker man alkoholprocenterne ud af øllen, trækker man også kalorier ud af øllen. Selvom det måske lyder godt for de fleste, er det desværre også sådan, man reducerer smagen meget.
- Ser man på Tyskland udgør alkoholsvag øl en langt større andel af markedet, og det er der en grund til. Tyskerne er nemlig lykkes med at lave disse øl, så de stadig smager godt, siger Henrik Wiese.
Derfor er det også bryggemetoder fra Tyskland, TeeDawn er inspireret af. De alkoholsvage øl fra Tyskland er også medvirkende til, at man tror på en fremgang hos Coop Danmark.
- Vi er begyndt at importere flere øl fra Tyskland, der har reduceret eller ingen alkohol i, og det øgede udbud har givet en vækst i salget på 30 procent i 2015, siger Susanne Hegnbo, Kategorichef i Coop Danmark, til Ritzau Fokus.
Hun er enig i undersøgelsens konklusion om, at flere folk vil drikke de lette øl, hvis smagen er god.
- Det er derfor, vi importerer disse øl, for vi er lidt bagefter herhjemme, men de er på vej. Både Svaneke og Vestfyn er på vej med en øl i denne kategori. Vi tror på at dette marked kan tre eller firedobles inden for 3-5 år, siger Susanne Hegnbo.
Hos landets største bryggeri, Carlsberg, tror man også på en fremtid for alkoholsvage øl. Derfor lancerede man for nylig en øl med blot 0,5 procent alkohol ved navn Carlsberg Nordic.
- Vi ser, at der er en stigende interesse for sundhed i samfundet, og derfor tror vi på en fremtid for det her marked. Det handler om at være med fra starten, siger brand manager Rasmus Bendtsen fra Carlsberg.
Fakta: Øl med reduceret alkohol
62 procent af de adspurgte siger, at de er interesseret i øl med mindre alkohol i, hvis smagen stadig er god.
97 procent siger, at smagen er afgørende for valget af øl, mens prisen kun har betydning for 40 procent.
25 procent efterlyser et bedre udvalg af øl med reduceret - eller ingen alkohol.
Når alkoholen reduceres, reduceres også mængden af kalorier, hvilket har betydning for to tredjedele af de adspurgte kvinder. For mænd er tallet en tredjedel.
Undersøgelsen er lavet blandt 1760 ølglade danskere.
Kilde: Kundepanelet/ TeeDawn
/ritzau/FOKUS