Danskerne dumper kaffen på jobbet
Det kan ikke nødvendigvis betale sig for arbejdsgivere at servere god kaffe, lyder vurderingen fra ekspert i arbejdsglæde på baggrund af ny undersøgelse, skriver Foodculture.dk.
Kun én ud af tre danskere mener ifølge undersøgelsen, at kaffen på deres arbejdsplads er af god kvalitet.
Kun én ud af tre danskere mener ifølge undersøgelsen, at kaffen på deres arbejdsplads er af god kvalitet. Foto: SCANPIX arkiv


Ingen arbejdsdag uden kaffe. Sådan har de fleste danskere det. Syv ud af ti drikker kaffe på arbejdspladsen, og i gennemsnit bliver det til 4,5 kopper kaffe i løbet af en dag på jobbet. Det viser en befolkningsundersøgelse, som Epinion har foretaget for Promesso.

Men på trods af at vi slubrer vi den koffeinholdige drik i os i stor stil, så bryder mange af os faktisk ikke om kontor-kaffen:

I undersøgelsen svarer kun én ud af tre danskere, at kaffen på deres arbejdsplads er af god kvalitet, mens kun fire ud af ti svarer, at kaffen lever op til deres forventninger. Kun lige godt halvdelen svarer, at kaffen på deres arbejdsplads smager godt.

Men den dårlige kaffe kan faktisk være til arbejdsgiverens fordel, mener forfatter og ekspert i arbejdsglæde Jon Kjær Nielsen. Han tror ikke, det kan betale sig for arbejdsgiverne at investere i gourmet-kaffe til medarbejderne. Tvært imod.

- Det er ikke kaffe og andre goder, der gør forskellen til at motivere medarbejdere. Kaffe er en såkaldt hygiejnefaktor, forklarer Jon Kjær Nielsen til Foodculture.dk.

- Uanset hvor dårlig kaffen er på en arbejdsplads, kommer den ikke til at få afgørende betydning for hverken effektivitet eller sammenhold. Og derfor vil jeg ikke anbefale ledelsen at bruge ressourcer på bedre kaffe. Tværtimod kan dårlig kaffe blive et fælles punkt for medarbejderne at brokke sig over. En form for ventil, som de kan være enige om, at de er utilfredse med. Det er en menneskelig mekanisme, at man skal brokke sig over et eller andet, og så længe det er noget så banalt som kaffe, kan det afholde folk fra at være irriterede væsentlige dele ved virksomheden, forklarer Jon Kjær Nielsen til Foodculture.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.