Danske virksomheder går glip af fransk eksporteventyr
Dansk Industri håber, at danske virksomheder får øjnene op for de gode eksportmuligheder i Frankrig.


Frankrig giver os vin, ost og varme sommerferier.

Men ifølge Dansk Industri virker det som om, at mange danske virksomheder slet ikke er opmærksomme på det store potentiale, der er for at sælge danske varer den anden vej til Frankrig.

Det fortæller Kent Damsgaard, vicedirektør i Dansk Industri.

- Når vi ligefrem siger, at Frankrig er Danmarks tabte eksportland, er det, fordi mulighederne for eksport til Frankrig er meget større, end vi ser lige nu, siger han.

Dansk Industri kommer med sin analyse af de danske perspektiver i Frankrig fredag, hvor europamesterskaberne i fodbold begynder i landet. Kent Damsgaard håber, at slutrunden kan vække opmærksomheden for danske virksomheders muligheder.

I 2015 eksporterede danske virksomheder for næsten 30 milliarder kroner til Frankrig, hvilket gør landet til Danmarks ottende største eksportmarked.

Men ifølge Dansk Industris analyse er der potentiale til omkring ni milliarder kroner mere.

Og Kent Damsgaard mener, at der ikke er nogen sektorer, der har mindre chancer for at få hul igennem til det franske marked end andre.

- Noget af det, som er meget interessant ved Frankrig er, at det er over en bred kam, at der er muligheder. Der er gode perspektiver for både fødevarer, møbler, tøj og maskiner for bare at nævne nogle, siger han.

Dansk Industris vicedirektør anbefaler, at virksomheder som det allerførste laver en grundig markedsundersøgelse af mulighederne for deres respektive produkt eller produkter i Frankrig.

- Hvis det viser sig, at Frankrig har en relevans, så kan man efterfølgende tage kontakt til os, og så vil vi prøve at hjælpe virksomhederne videre, lyder opfordringen fra Kent Damsgaard.

Også Dansk Erhverv mener, at der er muligheder for at hente eksport på det franske marked, og interesseorganisationen undrer sig faktisk over, at eksporten ikke er større.

- Vi eksporterer meget mere til Holland, til trods for at det er en meget mindre økonomi, og afstanden er stort set den samme, siger cheføkonom i Dansk Erhverv Steen Bocian.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.