Når Helle Thorning trykker valgknappen i bund, får de politiske løfter og valgflæsk fra begge fløje for alvor frit løb.
Og det går rent ind hos vælgerne. De er nemlig langtfra trætte af, at samtlige medier i disse uger flyder over med valgprognoser, politiske analyser og løfter fra både rød og blå blok. Det viser en ny undersøgelse fra analysebureauet Wilke.
Blandt de i alt 1.006 adspurgte svarer hele seks ud af ti, at det er ”godt og spændende”, at politik og folketingsvalg fylder så meget i medierne. Kun hver fjerde betegner det som ”dårligt og kedeligt”.
Aldrig har politik fyldt så meget
Danskernes hang til politik kommer slet ikke bag på tidligere konservative minister og nuværende politiske kommentator Hans Engell.
- Hvis der er nogen, der ikke lider af politikerlede, så er det de danske vælgere. Danskerne elsker politik, og de følger rigtig meget med i det,” siger Hans Engell.
Det ses blandt andet i det massive udbud af politisk stof på alle tilgængelige platforme.
- Aldrig før har politik fyldt så meget i aviser, tv, netmedier og de sociale medier. Og der bliver udgivet et hav af magasiner, bøger og tidsskrifter om politik og samfundsmæssige forhold. Interessen for det er rigtig stor, siger Hans Engell.
Falder ikke for spin
Men politikerne gør klogt i at tage vælgernes engagement alvorligt og holde igen med mudderkastning, smædekampagner og personfnidder i valgkampen.
Vælgerne kan nemlig sagtens skelne substans fra politisk tomgangssnak, advarer Hans Engell.
- Politikerne skal ikke undervurdere vælgerne, der ikke lader sig spise af med overfladiske svar og smarte bemærkninger. De falder ikke for spin og kan sagtens gennemskue, hvornår der er substans i indholdet, siger han.
Dræbende mundhuggeri
Og er der noget, der kan dræbe vælgernes engagement, så er det mudderkastning og spin i valgkampen, mener han. Især i de store – og ofte ophedede – partilederdebatter skal kandidaterne træde varsomt.
- Folk gider simpelthen ikke se på to statsministerkandidater, der står og mundhugges og bider af hinanden i et surt opgør, siger Hans Engell og fortsætter:
- Hvis Thorning og Løkke ikke formår at føre en veloplagt valgkamp og holde en ordentlig tone, vil vælgerne ganske enkelt nå et mætningspunkt og stå af, siger han.
Undersøgelsen er gennemført i perioden 5.-12. maj 2015 blandt 1006 danskere over 18 år. Spørgsmålet lød:
"Danskerne skal til folketingsvalg i løbet af de næste måneder. Hvordan har du det alt i alt med, at politik og det kommende valg fylder meget i medierne for øjeblikket?"
Svarene fordelte sig således:
58,6 procent: Det er først og fremmest godt og spændende, at politik og folketingsvalg fylder så meget i medierne.
26,1 procent: Det er først og fremmest dårligt og kedeligt, at politik og folketingsvalg fylder så meget i medierne.
15,2 procent: Ved ikke
Kilde: Wilke