Danske skolebørn får baghjul i matematik og naturfag
Danske 4. klasse-elever glider ned ad rangliste i international undersøgelse af fagene matematik og naturfag.
Danske elever i 4. klasse taber terræn i forhold til jævnaldrende i den internationale Timss-undersøgelse, der udkommer hvert fjerde år. Det er dog ikke, fordi de danske elever er dårligere i dag end ved den seneste undersøgelse for fire år siden, siger professor.
Danske elever i 4. klasse taber terræn i forhold til jævnaldrende i den internationale Timss-undersøgelse, der udkommer hvert fjerde år. Det er dog ikke, fordi de danske elever er dårligere i dag end ved den seneste undersøgelse for fire år siden, siger professor. Foto: Steffen Ortmann/Scanpix


Danske børn i 4. klasse er de seneste fire år blevet overhalet indenom af deres jævnaldrende fra lande som Kasakhstan og Litauen.

I hvert fald når det kommer til evner inden for matematik, natur og teknik, viser resultaterne af den internationale Timss-undersøgelse, der udkommer hvert fjerde år.

Danmark er på listen over børnenes matematikkundskaber faldet fra en 13.-plads i 2011 til en 15.-plads i 2015.

Inden for natur og teknik er Danmark faldet fra en 16. til en 22.-plads.

Professor Peter Allerup fra DPU under Aarhus Universitet er blandt forskerne bag den danske del af undersøgelsen, og ifølge ham er faldet på ranglisterne ikke udtryk for, at de danske børn er blevet dårligere.

- Eleverne i 2015 er nogenlunde på niveau med 2011, så det handler mere om, at andre har taget sig kraftigt sammen og har passeret os, mens noget er gået i stå herhjemme, siger han.

- Spørgsmål: Hvad skyldes det?

- Min påstand er, at det handler om den måde, hvorpå lærerne tilrettelægger undervisningen og motiverer eleverne.

- Den ekstra tid, skolereformen har medført, skal have et mere præcist indhold, og hele den understøttende undervisning skal virke bedre, end den gør nu, siger Peter Allerup.

Siden Timss-undersøgelsen i 2011 er antallet af undervisningstimer som konsekvens af folkeskolereformen steget betragteligt inden for både matematik og naturfag.

Men ifølge forskerne er der ingen sammenhæng mellem antal timer og elevernes præstation.

- Et land som Korea ligger nummer tre i verden og har kun halvdelen af det antal timer, vi har. Portugal ligger på vores niveau og har cirka dobbelt så mange timer.

- Så det handler om indholdet af timerne mere end omfanget, siger Peter Allerup.

Det er ikke ifølge professoren ensbetydende med, at flere timer ikke nytter noget.

- Det hjælper bare ikke noget, hvis det er mere af samme slags, siger han.

Timss 2015-undersøgelsen offentliggøres tirsdag på DPU i København.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.