Danske guldsmede: Vores branche er oplagt til hvidvask
De danske guldsmede er opmærksomme på, at der er fare for at ulovlige penge bliver vasket hvide i branchen.
Guldsmedebranchen er opmærksom på, at det er en udsat branche, når ulovlige penge skal hvidvaskes.
Guldsmedebranchen er opmærksom på, at det er en udsat branche, når ulovlige penge skal hvidvaskes. Foto: Colourbox/free


Millioner af narkopenge bliver vasket hvide rundt omkring i danske vekselbureauer.

Det skriver Jyllands-Posten søndag, hvor det blandt andet fremgår, at Bagmandspolitiet vurderer, at hvidvaskpotentialet i Danmark udgør omkring 20,6 milliarder kroner.

Det er dog ikke kun landets vekselbureauer, der er i fare for at blive udnyttet til hvidvaskning af ulovlige penge. Også de danske guldsmede er opmærksomme på problemet og kan ikke med sikkerhed sige, at der ikke foregår hvidvaskning i branchen.

Sådan lyder budskabet fra Trine Thorning, der er direktør i Guldsmedebranchen i Danmark.

- Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, at det ikke foregår, for det er klart, at det er fristende. Vores branche er oplagt i forbindelse med hvidvask af penge, fordi vi handler med varer, der er dyre og lette at omsætte, siger hun til Ritzau og tilføjer:

- Men det er noget, vi er opmærksomme på. Vi gør, hvad vi kan, for at det ikke sker og for at opfordre vores medlemmer til at være opmærksomme, hvis der foregår noget mistænkeligt.

Der findes i Danmark en grænse for, hvor mange kontanter en butik må modtage i betaling. I sommeren 2013 blev grænsen sænket fra 100.000 kroner til 50.000 kroner netop i et forsøg på at komme hvidvaskningen endnu mere til livs.

Og sænkningen af beløbsgrænsen har også fået guldsmedebranchen til at reagere. Blandt andet har alle medlemmer modtaget en påmindelse om at afvise alle kontante betalinger på mere end 50.000 kroner, oplyser Trine Thorning.

Hos Dansk Erhverv fylder problemstillingen ikke helt lige så meget. Det skyldes, at der blandt organisationens medlemmer ikke bliver handlet for beløb, der nærmer sig de beløb, man eksempelvis ser i guldsmedebranchen.

Det oplyser Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv.

- Det er jo ikke i normale dagligvarebutikker, at det her er et problemet. Problemet opstår typisk i særlige miljøer, hvor man handler med meget store beløb. Det drejer sig for eksempel om ure og smykker, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.