Danske forbrugere har nedtur på syvende måned
Forbrugernes tro på økonomien daler, selvom danskerne har grund til at være optimistiske, vurderer analytiker.
Forbrugernes syn på økonomien er mindre optimistisk. Analytiker tror dog ikke nødvendigvis, at det vil smitte af på forbrugsvæksten. Arkivfoto.
Forbrugernes syn på økonomien er mindre optimistisk. Analytiker tror dog ikke nødvendigvis, at det vil smitte af på forbrugsvæksten. Arkivfoto. Foto: Colourbox/COLOURBOX.COM


Forbrugernes syn på økonomien bevæger sig fra grå mod sort. Indikatoren for forbrugertillid, som illustrerer danskernes syn på egen og samfundets økonomi, faldt i oktober til 3,0 mod 5,0 i september, oplyser Danmarks Statistik.

Niveauet ligger dermed betydelig lavere end gennemsnittet for de seneste seks måneder på 8,3.

- Dermed er indikatoren faldet syv måneder i træk, og det er faktisk aldrig sket før, siger Las Olsen, forbrugerøkonom i Danske Bank, i en skriftlig kommentar.

Han maner dog til besindighed, hvis man tror, at kasseapparaterne nu vil stå stille i landets butikker på grund af forbrugernes mismod på økonomiens vegne.

- Indikatoren er faldet næsten 11 point siden marts, og det indikerer i princippet en markant opbremsning i forbrugsvæksten.

- Det skal man nok bare ikke regne med. Forbrugsvæksten fulgte nemlig langt fra med op, da forbrugertilliden steg. På samme måde er der ingen grund til at tro, at den nu følger med ned, siger Las Olsen.

Ifølge makroøkonom i Sydbank Peter Bojsen Jakobsen burde der ellers være liv og glade i de danske husholdninger, hvis man tager de samfundsøkonomiske briller på:

- Renten er historisk lav, benzinprisen falder, flere kommer i arbejde, og boligmarkedet er i klar fremgang, siger han i en skriftlig kommentar.

Men årsagen til, at den ellers spirende optimisme blandt de danske forbrugere har lidt et ordenligt knæk, skal nok findes uden for landets grænser, vurderer Peter Bojsen Jakobsen.

- Den stærkt aftagende optimisme blandt danskerne kommer i kølvandet på sommerens store fald på aktiemarkedet, uroen omkring Kina og senest flygtningekrisen i Europa, som over de seneste måneder for alvor er rykket tæt på danskerne, lyder det.

Hvis forbrugernes humør fortsætter med at falde, kan det udgøre en reel trussel mod opsvinget i dansk økonomi, vurderer han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.